همکاری روسیه و ناسا در سفر به ایستگاه فضایی بین المللی تا 2025 ادامه پیدا می‌کند


روسیه و ایالات‌متحده در سال‌های گذشته روابط خوبی با یکدیگر نداشته‌اند، اما این دو کشور در زمینه رساندن خدمه به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) همچنان با یکدیگر همکاری می‌کردند. حالا سازمان فضایی فدرال روسیه یا همان روسکوسموس (Roscosmos)، اعلام کرده که این دو کشور تا سال 2025 به انجام «پروازهای متقابل» ادامه خواهند داد.

پروازهای متقابل به مأموریت‌هایی گفته می‌شود که در آن خدمه چندین کشور با یک فضاپیما به آسمان پرتاب می‌شوند. Roscosmos همیشه اصرار داشته که حداقل یکی از نمایندگان خود را در بخش روسیه ISS و حداقل یک نماینده ناسا در بخش ایالات‌متحده ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود داشته باشد. حالا آژانس فضایی در بیانیه خود اشاره کرده که «برای حفظ قابلیت اطمینان ISS در کلیت خود» تصمیم گرفته تا سال 2025 به‌ همکاری با ناسا ادامه دهد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی که سال 1998 به فضا پرتاب شد، همیشه نمادی از همکاری ایالات‌متحده و روسیه پس از جنگ سرد و پایان رقابت فضایی آن‌ها بوده است.

وضعیت آینده ایستگاه فضایی بین‌المللی

اوایل سال جاری اعلام شد که روسیه تا سال 2028 به حضور خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه می‌دهد. «یوری بوریسف»، مدیرکل آژانس فضایی روسیه قبلاً گفته بود که این کشور قصد دارد پس از سال 2024 از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود تا روی ساخت ایستگاه فضایی خود تمرکز کند. درمقابل، ناسا با برنامه‌هایی مانند بیرون‌کشیدن فضانوردان خود از ایستگاه فضایی بین‌المللی یا پیداکردن رویکردی برای کنترل ISS، به‌دنبال راهی برای مشخص‌کردن سرنوشت نهایی ایستگاه فضایی است. آژانس فضایی ایالات‌متحده از سویی دیگر متعهد شده که حداقل تا سال 2030 ایستگاه فضایی بین‌المللی را حفظ خواهد کرد.

انهدام ISS می‌تواند گزینه دیگری باشد که اخیراً در گزارشی گفته شده بود برای ناسا یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. به‌طور کلی، برای خارج‌کردن ISS از مدار دو گزینه وجود دارد: مهندسان می‌توانند به‌سادگی ارتفاع ایستگاه را به‌طور غیرقابل کنترل کاهش دهند یا می‌توانند با کمک یک فضاپیمای ویژه برای هدایت آن، باعث فرود دقیق ایستگاه فضایی بین‌المللی شوند. در گزینه اول، خطر برخورد قطعات غول‌پیکر ISS با مناطق پرجمعیت روی زمین وجود دارد.



منبع