وزارت دادگستری گوگل را به از بین بردن شواهد در یک پرونده متهم کرد


وزارت دادگستری ایالات متحده، گوگل را به از بین‌بردن شواهدی متهم کرده است که در شکایت ضدانحصار دولت علیه کسب‌و‌کار جستجوی این شرکت استفاده می‌شد.

براساس گزارش اینسایدر، وزارت دادگستری از یک قاضی فدرال درخواست کرده تا این شرکت را به دلیل «تخریب عمدی و مکرر تعاملات خود» و سرپیچی از دستورات دادگاه مجازات کند. وزارت دادگستری در پرونده خود توضیح می‌دهد که گوگل از مدت‎‌ها قبل کارمندان خود را تشویق کرده تا برای ارتباط با یکدیگر از برنامه‌هایی استفاده کنند که تاریخچه آن به‌طور خودکار پس از 24 ساعت از بین می‌رود.

شکایت ضد انحصار

وزارت دادگستری در پرونده خود توضیح می‌دهد که گو‌گل به کارمندان خود اعلام کرده که این دسته از پیام‌ها از ایمیل بهتر هستند؛ زیرا مانند نامه‌های الکترونیکی توسط شرکت نگهداری نمی‌شوند.

وزارت دادگستری در سال 2020 شکایت ضدانحصار خود علیه گوگل را به دلیل استفاده از تکنیک‌های غیرقانونی با هدف حفظ سلطه خود در زمینه جستجوی اینترنتی تنظیم کرد. در این پرونده، وزارت دادگستری اعلام کرد که از اوایل سال 2019 از غول موتور جستجو درخواست کرده تا روند حذف خودکار پیام‌ها را کنار بگذارد.

بااین‌حال همانطور که در پرونده وزارت دادگستری توضیح داده شده، گوگل نه تنها سیاست خود را به حالت تعلیق درنیاورد، بلکه تا 8 فوریه سال جاری نیز هر 24 ساعت به حذف چت‌ها ادامه داد. در پرونده وزارت دادگستری آمده است:

«تخریب روزانه سوابق مکتوب توسط گوگل با محروم‌کردن ایالات متحده از منبع غنی گفتگوهای صریح بین مدیران گوگل، از جمله شاهدان محاکمه، باعث جانبداری شده است.»

پاسخ گوگل به ادعاهای مطرح‌شده

غول موتور جستجو

در مقابل، سخنگوی گوگل نسبت به این گزارش اعلام کرد: «ما قویاً ادعاهای وزارت دادگستری را رد می‌کنیم. تیم‌ها ما سال‌ها با وجدان کار کرده‌اند تا به سؤالات و دعاوی قضایی پاسخ دهند. درواقع، ما بیش از 4 میلیون سند را تنها در این مورد و میلیون‌ها سند دیگر را برای رگولاتورهای سراسر جهان ارائه کرده‌ایم.»