پرحجم ترین بازی های کامیپوتر


در دورانی هستیم که حجم بازی‌ها هر سال افزایش پیدا می‌کند و این مسئله روی فضای مورد نیاز برای ذخیره پرحجم ترین بازی‌های کامپیوتر تاثیر زیادی می‌گذارد. جدا از این مسئله، برای کاربران ایرانی مسائلی همچون حجم مورد نیاز برای دانلود بازی‌های مختلف نیز به دغدغه‌ای بزرگ تبدیل شده که آن‌ها را مجبور به رو آوردن به شرایط سخت‌تر کرده است.

با این اوصاف برای افرادی که از کنسول‌ها لذت نمی‌برند، ظهور پی‌سی‌ها یکی از بهترین اتفاقات قرن به حساب می‌آید. این سیستم‌های پیچیده، با پیشرفت سریع فناوری به سرعت کنسول‌ها را از نظر عملکرد پشت سر می‌گذارند و با وجود وسایل و سخت افزارهایی همچون لپتاپ‌ها و پی‌سی‌های قابل حملی همچون استیم دک، مسائلی همچون قابل حمل بودن را نیز حل کرده‌اند.

اما پی‌سی گیمینگ همیشه بدون دردسر نیست و یکی از بزرگترین دغدغه‌های این روزهای مصرف کنندگان، حجم بسیار بالای مورد نیاز برای دانلود و نصب بازی‌های پی‌سی است. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا شما را با ده تا از پرحجم‌ترین بازی‌های این پلتفرم دوست داشتنی آشنا کنیم و در صورتی که قصد خرید و دانلود آن‌ها را دارید، به آزادسازی فضای ذخیره خود روی هارد یا اس‌اس‌دی کامپیوتر خود بپردازید.


Mass Effect Legendary Edition (حجم)

Mass Effect Legendary Edition

معرفی نسخه ریمستر سه‌گانه مس افکت دقیقاً همان خبری بود که طرفداران قدیمی و جدید فرنچایز را خوشحال کرده بود. داستان فرمانده شپرد یکی از خاطره انگیزترین ماجراهای صنعت بازی به حساب می‌آید و موقعیت جدید برای تجربه همه این ماجراجویی‌ها با کیفیت بصری تازه، قطعاً چیزی است که اکثر هواداران منتظر تجربه آن بودند.

اما یکی از مواردی که Mass Effect Legendary Edition به طرفداران ثابت کرد، این بود که دوره فضای ذخیره سازی کوچک برای بازی‌های داستان محور و تک نفره، حتی درصورتی که درباره یک ریمستر ساده از نسل ۷ هم صحبت بکنیم، خیلی وقت است که به پایان رسیده است؛ چرا که این اثر به ۱۲۰ گیگابایت فضا برای ذخیره سازی نیاز دارد.


 Halo: The Master Chief Collection (حجم)

Halo: The Master Chief Collection

حال که درباره بازی‌های ژانر علمی تخیلی صحبت می‌کنیم، ضروری است تا به یکی از بهترین‌های این سبک نیز اشاره کنیم. این مجموعه ریمستر از عناوین مختلف فرنچایز هیلو که پس از مدتی انحصار برای ایکس باکس وان، روی پی‌سی عرضه شد، تجربه بسیار لذت بخشی از بهترین نسخه‌های اصلی سری را به بازیکنان انتقال می‌دهد.

البته باز هم داریم درباره یک ریمستر از بازی‌های چندین سال پیش صحبت می‌کنیم که حجم دانلود بسیار بالایی دارد و نیاز به حداقل ۱۲۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی دارد. این مورد بدون در نظر گرفتن به‌روزرسانی‌های متعدد و نسبتاً پرحجم بازی است که پس از انتشار «هیلو اینفینیت» تعداد آن‌ها کاهش پیدا کرده است؛ اما در نهایت گفتنی است که روی حجم نهایی بازی تاثیر می‌گذارند.


Microsoft Flight Simulator (حجم)

Microsoft Flight Simulator

درحالی که شبیه ساز پرواز در شاخه‌ای قرار می‌گیرد که طرفداران زیادی ندارد، اما به جرات می‌توان گفت که یکی از پرجزئیات‌ترین شبیه‌سازهای صنعت بازی به حساب می‌آید. در این اثر که برای اجرای آن به سیستم قدرتمندی نیاز دارید، به واقع‌گرایی توجه بسیار زیادی شده است.

گفتنی است که درحال حاضر بیش از ۲۰ مدل هواپیمای مختلف در Microsoft Flight Simulator وجود دارد تا با استفاده از آن‌ها، در سرتاسر کره زمین سفر کنید. گرچه برای تجربه با کیفیتی بالا و دانلود پک بافت‌ها و شهرهای مختلفی که به صورت به‌روزرسانی به این اثر اضافه می‌شوند، درحال حاضر به چیزی حدود ۱۳۰ گیگابایت فضای نصب نیاز دارید و در آینده و با عرضه به‌روزرسانی‌های بیشتر، این حجم بیشتر نیز خواهد شد.


Tom Clancy's Rainbow Six: Siege (حجم)

Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege

از سال ۲۰۱۵ که بازی رینبو سیکس سیج عرضه شد تا به امروز، تغییرات بسیار زیادی در آن صورت گرفت. از افزوده شدن کوهی از محتوای تازه همچون نقشه‌ها، اپراتورها و اسلحه‌های جدید تا تغییراتی اساسی که در رابط کاربری و مکانیک‌های مختلف آن اعمال شد.

پروژه‌ای که در ابتدا از نظر برخی محکوم به شکست بود، اکنون به یکی از موفق‌ترین آثار شرکت یوبیسافت تبدیل شده و در این بین درصورتی که تصمیم بگیرید این اثر را با تمامی محتوای جدید آن درکنار پک بافت‌های کیفیت بالا دریافت کنید، به چیزی بیشتر از ۱۳۲ گیگابایت حجم روی فضای ذخیره سازی خود نیاز خواهید داشت.


با ۱۰ بازی پرحجم پی‌سی آشنا شوید - ویجیاتو

Final Fantasy XV

بدون شک یکی از بحث برانگیزترین بازی‌ها بین طرفداران مجموعه Final Fantasy، فاینال فانتزی ۱۵ محسوب می‌شود. عنوانی که با ارائه شیوه مبارزات همزمان، ماجراجویی در جهان بازی بسیار پویا و جذاب و همراه کردن بازیکنان با گروهی از دوستان صمیمی، آن‌ها را در سفری جالب قرار می‌داد.

این بازی که از نظر فنی نیز روی اکثر پلتفرم‌ها شرایط چندان جالبی نداشت، همچنین یکی از سنگین‌ترین نسخه‌های سری نیز به حساب می‌آید چرا که بازیکنان و علاقه‌مندان به تجربه آن، باید ۱۴۸ گیگابایت فضای خالی روی سیستم خود ایجاد بکنند. البته درصورتی که به دنبال نصب بسته بافت‌های باکیفیت این اثر نباشید، تنها به ۸۵ گیگابایت فضا نیازمند خواهید بود.


Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2

به دنبال معرفی یکی از جذابترین دنباله‌های صنعت بازی توسط یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های این صنعت، یعنی راکستار گیمز، رد دد ردمپشن ۲ در سال ۲۰۱۸ برای کنسول‌ها منتشر شد و تا ۱ سال بعد خبری از نسخه پی‌سی نبود. این اثر نهایتاً در نوامبر ۲۰۱۹ برای کامپیوتر نیز منتشر شد و بازیکنان را در نقش آرتور مورگان، به ماجراجویی در غرب وحشی فرستاد.

گرچه عرضه بازی با یک سال تاخیر همراه بود، اما انتشار آن روی پی‌سی بدون مشکل نبود. از مشکلات فنی و باگ‌های عجیب گرفته تا سنگین بودن عملکرد اجرایی آن روی بهترین کارت گرافیک‌های زمان عرضه و درنهایت، حجم بسیار بالایی که کاربران برای نصب آن نیاز داشتند، همگی این عنوان را برای مدتی سر زبان‌ها انداخته بودند. گفتنی است که اکنون برای نصب Red Dead Redemption 2 روی پی‌سی به ۱۵۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارید.


Destiny 2: Shadowkeep

Destiny 2: Shadowkeep

در طول سال‌های اخیر، فرنچایز دستینی، خصوصا دنباله آن مسیر پرفراز و نشیبی را طی کرده است. این بازی شوتر اول شخص آنلاین محور که دستپخت سازندگان سابق مجموعه هیلو است، با ارائه رایگان محتوای پایه در Destiny 2، از بازیکنان می‌خواهد تا برای تجربه سایر افزونه‌ها مبلغی را بپردازند.

بانجی با توسعه و انتشار افزونه Shadowkeep به طرفداران این خبر را داد که حجم نصب بازی از مرز ۱۶۵ گیگابایت عبور کرده و باید به فکر باز کردن فضای زیادی برای ادامه تجربه این اثر باشند. اکنون نیز می‌توان انتظار داشت تا با افزونه لایت‌فال (Lightfall) که به‌زودی منتشر می‌شود، این حجم افزایش پیدا کند.


Quantum Break

Quantum Break

شاید انتظار عنوان دیگری را در رتبه سوم داشتید، اما در کمال تعجب رتبه سوم به کوانتوم بریک، بازی انحصاری ایکس باکس وان و پی‌سی که توسط استودیو رمدی در سال ۲۰۱۶ ساخته و عرضه شد تعلق دارد.

این بازی که روی عناصر سفر در زمان و کنترل زمان تمرکز داشت، در دوران عرضه سر و صدای بسیار زیادی را به پا کرد و از همان زمان، به‌روزرسانی‌های متعددی را جهت بهبود سطح کیفی مکانیزم‌های مختلفش دریافت کرد.

همچنین بخشی از روایت داستان بازی از طریق یک سریال لایو اکشن که برای تماشای آن به اتصال دائم اینترنت و استریم سریال نیاز داشتید، در بین چپترهای اصلی رخ می‌داد که در نهایت مورد انتقاد بسیاری از طرفداران قرار گرفت. درهرصورت برای نصب و تجربه Quantum Break به فضایی معادل ۱۷۸ گیگابایت نیاز دارید.


Call Of Duty: Modern Warfare

Call Of Duty: Modern Warfare

مطمئناً در حین مطالعه این متن به دنبال اسم کال آف دیوتی بودید و بالاخره به آن رسیدید. اکتیویژن با عرضه مدرن وارفر در سال ۲۰۱۹، مجموعه MW را ریبوت کرد و تغییراتی اساسی در داستان و شخصیت‌های آن ایجاد کرد. اکنون نحوه روایت داستان آن نیز حتی سینمایی‌تر از قبل شده است و بازیکنان با نسخه جدیدی از کاپیتان پرایس دوست داشتنی مواجه خواهند شد.

البته توجه اکتیویژن به واقع‌گرایی و افزایش سطح گرافیک، افزودن مدهای متنوع (درکنار عرضه وارزون) نهایتاً منجر به تبدیل Modern Warfare به اثری شد که برای نصب آن به فضای نصب غیر قابل باوری که برابر با ۲۳۱ گیگابایت است نیاز خواهید داشت.


Call Of Duty: Black Ops Cold War

Call Of Duty: Black Ops Cold War

درست خواندید، رتبه نهایی نیز متعلق به یک نسخه دیگر از کال آف دیوتی است. این مجموعه رقابت سر حجم نصب بازی‌ها را به یک شوخی تبدیل می‌کنند چرا که اکتیویژن با فرنچایز CoD، تقریباً از بازیکنان می‌خواهد تا تمام فضای ذخیره خود را به این بازی‌ها اختصاص بدهند.

«بلک آپس کلد وار» پس از مدرن وارفر منتشر شد و طبق رسم جدیدی که شکل گرفت، باری دیگر بازیکنان را با نیاز به فضای نصبی معادل ۲۵۰ گیگابایت غافلگیر کرد! برخی معتقد هستند که مشکل فضای نصب بازی از ناتوانی این شرکت در فشردی سازی فایل‌ها ناشی می‌شود و برخی دیگر نیز معتقد هستند که این قضیه، مستقیماً یکی از ایرادات موتور بازی سازی کال آف دیوتی‌های اخیر است.

جمع‌بندی


در نهایت این روزها هزینه برای افزایش فضای ذخیره سازی در مقایسه با گذشته کاهش چشمگیری داشته است و می‌توان هارد درایوهایی با فضای بالا و قیمتی مناسب تهیه کرد. اما با ورود به نسل نهم کنسول‌های بازی، بالاخره استفاده از اس‌اس‌دی به یک پیش‌نیاز تقریباً پراهمیت برای سنگین‌ترین بازی‌های پی‌سی تبدیل شده است و تهیه SSD با ظرفیت بالا، کیفیتی قابل قبول و قیمت مناسب کمی دشوار است، گرچه اس‌اس‌دی نیز نسبت به گذشته به طور کلی ارزان‌تر شده است.

موضوع فضای موردنیاز برای ذخیره سازی بازی‌ها فقط محدود به پی‌سی نمی‌شود و گریبان بازیکنان کنسولی را نیز گرفته است اما برخی از توسعه دهندگان، همچون شرکت سونی، روی سخت افزار و نرم افزار پلی استیشن ۵ تغییراتی ایجاد کرده‌اند تا توسعه‌دهندگان بتوانند تا حد امکان، ابعاد فایل دانلودی و نصبی یک بازی را کاهش دهند.

به نظر شما جای چه عناوینی در این لیست خالی است؟ فکر می‌کنید در آینده حجم بازی‌ها بیشتر از قبل شود یا بالاخره راهی پیدا می‌شود تا حجم‌ها بدون ورود آسیب به کیفیت نهایی بازی کاهش پیدا کنند؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پرحجم ترین بازی برای پی‌سی کدام است؟

Call Of Duty: Black Ops Cold War با ۲۵۰ گیگ حافظه مورد نیاز و Call Of Duty: Modern Warfare با ۲۳۱ گیگ حافظه مورد نیاز

کاربرد حافظه SSD برای نصب بازی‌های جدید چیست؟

با ورود به نسل نهم کنسول‌های بازی، بالاخره استفاده از اس‌اس‌دی به یک پیش‌نیاز تقریباً پراهمیت تبدیل شده است