پردازنده‌های سری لونار لیک اینتل؛ مشخصات و قابلیت‌های احتمالی + زمان عرضه


اگرچه انتظارها پیرامون تراشه‌های سری Arrow Lake اینتل متمرکز است، اما اطلاعاتی نیز درباره نسل بعد از آن با نام لونار لیک (Lunar Lake) در دسترس قرار دارد که می‌تواند برای علاقه‌مندان به دنیای سخت‌افزار، مخصوصاً تراشه‌های کم‌مصرف برای دستگاه‌های قابل‌حمل، جذاب باشد. در ادامه به آنچه درباره این سری از پردازنده‌های اینتل می‌دانیم، خواهیم پرداخت.

لونار لیک؛ کم‌مصرف‌تر و بهینه‌تر از همیشه

تاکنون جزئیات دقیقی پیرامون پردازنده‌های خانواده لونار لیک به بیرون درز نکرده است؛ اما برخی اطلاعات از سوی اینتل و بعضی منابع به‌شکل جسته‌گریخته در دسترس قرار دارد که می‌تواند تصویر نسبی درباره این خانواده به ما بدهد. معماری این سری روی دستگاه‌های قابل‌حمل متمرکز است که توان مصرفی هدف آن‌ها در حدود ۱۵ وات قرار دارد. درواقع پردازنده‌های عضو لونار لیک بخشی از سری کم‌مصرف اینتل هستند که معمولاً با پسوند U در لپ‌تاپ‌ها به‌چشم می‌خورند.

پردازنده اینتل

بدیهی است که اینتل تمرکز ویژه‌ای روی افزایش بهره‌وری در سری مذکور داشته باشد تا بیشترین بازده در قبال توان مصرفی را برای کاربران به ارمغان بیاورد. به همین دلیل نباید انتظار فرکانس چندان بالایی در پردازنده‌های لونار لیک را داشته باشیم و با هسته‌های بهینه و کم‌مصرف اینتل مواجه خواهیم بود. چندی پیش، اطلاعاتی درباره این سری به بیرون درز کرد که خبر از هشت هسته، شامل چهار هسته کم‌مصرف Skymont و چهار هسته قدرتمند Lion Cove می‌داد.

مشخصات و عملکرد پردازنده‌های Lunar Lake

یکی دیگر از ویژگی‌های مورد انتظار در پردازنده‌های لونار لیک، حضور نسل جدید معماری گرافیکی تحت عنوان Battlemage Xe2-LPG است. این معماری در مقایسه با معماری Battlemage Xe پلاس که احتمالاً در پردازنده‌های Arrow Lake حضور دارد، پیشرفته‌تر خواهد بود. برخی شایعات اشاره دارند که اینتل پشتیبانی از قابلیت HyperThreading را در سری‌های آتی خود متوقف خواهد کرد. هنوز مشخص نیست که دلیل چنین امری دقیقاً چیست؛ زیرا ویژگی مذکور یکی از نقاط قوت پردازنده‌های این شرکت به شمار می‌رود و حذف آن احتمالاً دلیل محکمی خواهد داشت.

اگرچه بازار هدف سری لونار لیک، لپ‌تاپ‌های اقتصادی و ارزان با مصرف پایین هستند، اما انتظار می‌رود بهبود عملکرد چشمگیری در مقایسه با گذشته داشته باشند. برخی شایعات حاکی از آن هستند که عملکرد این سری تا ۵۰ درصد بهتر از سری Meteor Lake خواهد بود. همچنین به‌لطف استفاده از فناوری Foveros، عملکرد بهتر در کنار هسته‌های بهینه کوچک‌تر ممکن شده است و احتمالاً حذف قابلیت هایپرتردینگ نیز اختلالی در این روند ایجاد نخواهد کرد. معماری ۳ نانومتری TSMC 3NB نیز از دیگر ویژگی‌های احتمالی مهم سری لونار لیک است که ممکن است روی بهینه‌سازی و مصرف کمتر انرژی در مقایسه با معماری داخلی اینتل تأثیر داشته باشد.

lunar lake

گفته می‌شود که سری لونار‌ لیک پذیرای یک مدل ۸ واتی نیز خواهد بود که برای استفاده در لپ‌تاپ‌های بدون فن درنظر گرفته شده است و در رقبای مک‌بوک ایر به‌کار گرفته می‌شود. از دیگر مشخصه‌های این سری می‌توان به پشتیبانی از PCIe نسل ۵، تاندربولت ۴، HDMI نسخه ۲.۱، دیسپلی‌پورت نسخه ۲.۱، وای‌فای ۷، بلوتوث ۵.۴ و درگاه شبکه گیگابیتی اشاره کرد.

تاریخ عرضه پردازنده‌های جدید اینتل

طبق گزارش‌های غیررسمی، پردازنده‌های لپ‌تاپ جدید اینتل همراه با سری Arrow Lake که برای دسکتاپ درنظر گرفته شده است، در اواخر سال جاری میلادی به‌صورت محدود عرضه خواهند شد. به‌احتمال‌زیاد، پردازنده‌های لونار لیک بیشتر در محصولات اقتصادی یا کم‌مصرف با شارژدهی طولانی مورد استفاده قرار بگیرند و لپ‌تاپ‌های قدرتمند با سری Arrow Lake همراه باشند. همچنین عرضه انبوه محصولات مبتنی بر این پردازنده‌ها تا اوایل سال ۲۰۲۵ صورت نخواهد گرفت.



منبع