کارمند سابق اپل به‌دلیل سرقت اسرار تجاری فناوری خودران به زندان می‌رود


«شیائولانگ ژانگ»، کارمند سابق اپل که چند سال قبل به سرقت اطلاعات مربوط به خودرو خودران این شرکت اعتراف کرده بود، اکنون به 120 روز زندان و 3 سال آزادی تحت نظارت محکوم شده است. ژانگ همچنین جریمه 146984 دلاری را باید پرداخت کند.

ژانگ سال 2018 در فرودگاه بین‌المللی سن‌خوزه و هنگامی که قصد داشت سوار هواپیمایی به مقصد چین شود، دستگیر شد. او ابتدا ادعای بی‌گناهی کرده بود تا اینکه سال 2022 گفته‌های خود را تغییر داد و به سرقت اسرار تجاری اپل اعتراف کرد. همچنین ابتدا قرار بود که این کارمند سابق اپل با 10 سال زندان و جریمه 250 هزار دلاری روبرو شود.

سرقت اسرار خودرو خودران اپل

او به‌عنوان یک مهندس سخت‌افزار روی خودروی خودران اپل مشغول به کار بوده که با نام رمز Project Titan شناخته می‌شود. غول سازنده آیفون در شکایت خود توضیح می‌دهد که ژانگ یک سند 25 صفحه‌ای حاوی شماتیک‌های مهندسی یک برد مدار را از طریق AirDrop به لپ‌تاپ همسرش منتقل کرده است. او همچنین یک نسخه از راهنمای فنی اپل که شامل نمونه‌های اولیه Project Titan می‌شود را در همان لپ‌تاپ ذخیره کرده و چند برد مدار و یک سرور لینوکس را از آزمایشگاه‌های توسعه شرکت سرقت کرده است.

ژانگ پس از یک مرخصی و سفر به چین از اپل استعفا کرد و به این شرکت گفت که قصد دارد برایXPeng Motors کار کند. با توجه به اینکه این شرکت چینی نیز در حال کار روی فناوری خودران خود است، تحقیقات روی ژانگ آغاز شد و در نهایت اپل با استناد به ویدیوهای دوربین مدار بسته از او به دلیل سرقت اسرار تجاری شکایت کرد.

اکنون انتظار می رود ژانگ تا 19 ژوئن (30 خرداد) خود را تسلیم کند و پس از آن به یک مرکز با حداقل امنیت در نزدیک‌ترین فاصله ممکن به خانه‌اش در سن‌خوزه، کالیفرنیا فرستاده شود.

خودروی خودران اپل از یک دهه قبل در حال ساخت است، اما هنوز محصولی برای آن عرضه نشده است که مصرف‌کنندگان بتوانند آن را بخرند. «مارک گرمن» از بلومبرگ اخیراً در گزارشی گفته شده بود که این شرکت برنامه‌های خود را تغییر داده و اکنون در حال توسعه یک خودروی برقی شبیه به خودروهای تسلا به‌جای یک خودروی تمام عیار خودران است.



منبع