کشف نهنگ غول‌پیکر باستانی که شاید سنگین‌ترین حیوان تاریخ باشد + عکس


دانشمندان نهنگ باستانی جدیدی را کشف کرده‌اند که حدود 40 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است و می‌تواند سنگین‌ترین حیوان تاریخ زمین بوده باشد. بقایای اسکلت این حیوان در کشور پرو پیدا شده است.

تاکنون تصور می‌شد که نهنگ آبی مدرن بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین حیوان تاریخ بوده است و در جایگاهی بالاتر از تمام موجودات و حتی دایناسورها قرار دارد. اما نهنگ غول‌پیکر Perucetus colossus که در پرو پیدا شده، ظاهراً سنگین‌تر بوده است.

پژوهشگران تخمین می‌زنند که وزن این حیوان در زمان حیات حدود 180 تن بوده است. این رقم از وزن 190 تنی نهنگ آبی بیشتر نیست، اما محققان می‌گویند وزن این گونه تازه کشف‌شده چیزی بین 85 تا 340 تن بوده و بدین ترتیب می‌تواند سنگین‌ترین حیوان تاریخ باشد.

تکه‌ای از فسیل Perucetus colossus

اولین فسیل از این نهنگ باستانی در سال 2010 توسط «ماریو اوربینا» کشف شد. او می‌گوید چون هیچ شواهد دقیقی از وجود این حیوان وجود نداشت، کسی در ابتدا حرفش را باور نمی‌کرد. اوربینا می‌گوید این اکتشاف بیشتر از آنکه به ما پاسخ دهد، برایمان سؤال ایجاد می‌کند.

اندازه این نهنگ باستانی چقدر بوده است؟

این حیوان که تخمین زده می‌شود طول آن به 20 متر برسد، برای نخستین‌بار در موزه تاریخ طبیعی پایتخت پرو به نمایش درآمده است. بااین‌حال، دانشمندان رسماً اعلام نکرده‌اند که Perucetus colossus رکورد سنگین‌ترین حیوان تاریخ را شکسته است.

جمع‌آوری فسیل این نهنگ باستانی سال‌ها طول کشید و چند سال دیگر زمان لازم بود تا محققان بتوانند تأیید کنند که واقعاً چه چیزی پیدا کرده‌اند. ولی درنهایت آن‌ها چند روز پیش اعلام کردند که این جانور گونه جدیدی از خسروسوسماران است که منقرض شده.

Perucetus colossus احتمالاً مثل دیگر خسروسوسماران سر بسیار کوچکی نسبت به اندازه بدن خود داشته است. با توجه به دندان‌هایی که از این نهنگ کشف شده، نمی‌توان با اطمینان گفت که خوراک آن‌ها چه بوده است، اما دانشمندان حدس می‌زنند که Perucetus colossus از کف دریا تغذیه می‌کرده، چون سرعت حرکت بالایی نداشته است.

گفته می‌شود که وزن اسکلت کامل این نهنگ بین پنج تا هفت تن، یعنی دو برابر نهنگ آبی بوده است.

نتایج یافته‌های محققان در مجله Nature منتشر شده است.