۱۰ بازی که در کشورهای مختلف ممنوع شدند


دنیای بازی‌های ویدئویی بسیار وسیع‌تر از آن‌چیزی است که فکرش را می‌کنید. گاها در این دنیای دوست داشتنی بازی‌هایی را می‌توانید پیدا کنید که سرگذشت عجیبی ندارند. بازی‌هایی که شایعات و حواشی آن‌ها به شدت زیاد است و باعث می‌شوند تا شما یک تجربه متفاوت داشته باشند. گاهی این حواشی بقدری زیاد است که برخی از کشورها تصمیم می‌گیرند که این بازی‌ها ممنوع کنند و جلوی انتشار آن‌ها در کشورشان بگیرند. بازی‌هایی که تعداد آن‌ها کم نیست و ما نیز در این مقاله درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

پس بنابراین اگر گیمرید و طرفدار بازی‌های ویدئویی هستید، در این مطلب از ویجیاتو همراه ما باشید تا نگاهی به ۱۰ بازی برتری داشته باشیم که به دلایل مختلف در کشورهای جهان ممنوع شده‌اند. بازی‌هایی که تجربه‌شان می‌تواند برایتان دردسرساز باشد و اگر به سراغ‌شان بروید، عملا قوانین بسیاری از کشورها را نقض کرده‌اید. پس این شما و این ۱۰ بازی ممنوعه در جهان!

فهرست محتوا
نمایش

Scarface: The World Is Yours – آلمان


کشور آلمان قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای انتشار بازی‌ها در این کشور دارد. بسیاری از بازی‌های بزرگ در این کشور ممنوع هستند و تجربه‌شان برایتان دردساز خواهد بود. اگر یک بازی ویدئویی نقض‌کننده استاندارد Strafgesetzbuch یا همان قوانین جنایی کشور آلمان باشد، مجوز انتشار در این کشور را نخواهد گرفت و این موضوع درباره بازی Scarface: The World Is Yours نیز صدق می‌کند.

مطلب پیشنهادی:شارژ بادی در ماینکرفت چطور کار می‌کند؟آیتمی که می‌تواند دشمنان را به سمت آسمان پرتاب کند!
شارژ بادی در ماینکرفت چطور کار می‌کند؟شارژ بادی در ماینکرفت چطور کار می‌کند؟

Scarface: The World Is Yours یک از سال ۲۰۰۶ است که در کشور آلمان ممنوع شده. این بازی براساس فیلمی به نام Scarface از سال ۱۹۸۳ با هنرنمایی آل‌پاچینو ساخته شده که نقض‌کننده قوانین و استانداردهای جنایی آلمان است. بازی Scarface: The World Is Yours به سبب استفاده از مواد مخدر، خشونت و قتل در این کشور ممنوع شده و شما نمی‌توانید آن را تجربه کنید.

Devotion – چین


Devotion یک بازی ترسناک نسبتا موفق بود که در سال ۲۰۲۱ توسط استودیوی Red Candle دردسترس گیمرها قرار گرفت. این بازی علی‌رغم محبوبیتی که داشت، دست روی یک شوخی نه‌چندان بامزه گذاشته بود که باعث شد تا بازی Devotion در چین ممنوع شود و استودیوی سازنده این بازی یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ویدئو گیمی را از دست بدهد. درواقع چیزی‌که سبب ممنوعیت بازی Devotion در چین شده بود، ایستراگی بود که در این بازی مخفی شده بود.

در دنیای Devotion شما می‌توانید ایستراگی را پیدا کنید که مستقیما به رئیس جمهور کشور چین یعنی Xi Jinping اشاره داشت و او را مسخره می‌کرد. همانطور که می‌دانید کاراکتر کارتونی Winnie-the-Pooh در این کشور ممنوع است. زیرا بسیاری باور دارند که چهره Winnie-the-Pooh شباهت زیادی Xi Jinping دارد و Devotion نیز درست این تصویر استفاده کرده بود. در نهایت با این‌که Red Candle این تصویر را از بازی حذف کرد، اما Devotion همچنان در این کشور ممنوع است.

X-Men: Destiny – ایالات متحده آمریکا


در نسل هفتم کنسول‌های بازی، عناوین بسیاری منتشر شدند که بازی‌های ابرقهرمانی جزو آن‌ها بودند و X-Men: Destiny نیز جزو یکی از جذاب‌ترین آن‌ها محسوب می‌شد که حواشی بسیاری به دنبال داشت. این بازی درست در سال ۲۰۱۱ توسط استودیوی Silicon Knights برای کنسول پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و در نهایت نینتندو DS منتشر شد. اما حواشی که این بازی داشت، باعث شدند تا X-Men: Destiny شروع چندان خوبی نداشته باشد در کشور آمریکا به دلیل نقض قوانین کپی‌رایت ممنوع اعلام شد و حکم دادگاهی دریافت کرد.

مطلب پیشنهادی:راهنمای تمامی قفل‌ها و کدهای بازی Alan Wake 2الن ویک ۲ از آنچه فکر می‌کردیم بیشتر معما دارد!
راهنمای تمامی قفل‌ها و کدهای بازی Alan Wake 2راهنمای تمامی قفل‌ها و کدهای بازی Alan Wake 2

درواقع کمپانی ایپک گیمز، سازنده و مالک موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۳، باور داشت که تیم سازنده بازی X-Men: Destiny از این موتور بدون اجازه آن‌ها برای ساخت بازی‌شان استفاده کرده‌اند. موضوعی که در آن سال‌ها حواشی زیادی به دنبال داشت و باعث شد تا دادگاه تصمیم به ممنوع اعلام کردن X-Men: Destiny از استودیوی Silicon Knights بگیرد.

Dead Island – آلمان


همانطور که گفته شد، آلمان قوانین سخت‌گیرانه‌ای در انتشار بازی‌ها در این کشور دارد. آن‌ها بر تک تک بازی‌هایی که در این کشور منتشر می‌شوند، نظارت دارند و اگر عنوانی برخلاف قوانین این کشور باشد، بدون هیچ چون و چرایی ممنوع خواهد شد. موضوعی که درباره بازی Dead Island نیز صدق می‌کند و جالب است بدانید که نسخه اول این بازی در این کشور به سبب خشونت و صحنه‌های ترسناکی که داشت، ممنوع شد.

همچنین این صرفا آلمان نبود که Dead Island را ممنوع اعلام کرد. این بازی در زمان عرضه، توسط بسیاری از کشورها به دلیل مسائل خشونت‌آمیزی که داشت، ممنوع اعلام شد. اما این کشورها پس از گذشت چندین سال ممنوعیت این بازی را برداشتند. منتهی ظاهرا آلمان چنین تصمیمی ندارد و Dead Island در این کشور برای همیشه ممنوع باقی خواهد ماند.

Gears of War 4 – بلژیک


پرداخت‌های درون برنامه‌ای و لوت‌باکس‌ها یکی از ترندهای آزاردهنده در صنعت بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شوند که در طول یک دهه اخیر، تعداد بازی‌هایی که از پرداخت‌های درون برنامه‌ای و لوت‌باکس‌ها استفاده می‌کردند، افزایش داشته است. بطوری که شما می‌توانید ردپای این ترند را در بازی‌های موبایلی، بازی‌های مستقل و حتی عناوین شناخته شده نیز پیدا کنید. لوت‌باکس‌ها عملا یک منبع درآمد بینهایت برای بازی‌سازها هستند و حتی برخی از آن‌ها، قابلیت‌های Pay to Win را در دسترس گیمرها می‌گذارند.

مطلب پیشنهادی:راهنمای بهترین سلاح‌ها در کالاف دیوتی وارزون موبایلبهترین سلاح‌ها در بتل رویال وارزون
راهنمای بهترین سلاح‌ها در کالاف دیوتی وارزون موبایلراهنمای بهترین سلاح‌ها در کالاف دیوتی وارزون موبایل

حال در این بین، کشور بلژیک تصمیم گرفت تا بازی‌هایی که از چنین ترندی پشتیبانی و استفاده می‌کنند را ممنوع کند. عناوینی که یکی از شناخته‌شده‌ترین و بزرگ‌ترین آن‌ها، بازی Gears of War 4 بود که به سبب لوت‌باکس‌هایی که داشت، در کشور بلژیک ممنوع اعلام شد.

Animal Crossing: New Horizons – چین


وقتی صحبت از بازی‌های ممنوعه می‌شود، اولین چیزی‌که به ذهن هر گیمری می‌رسد، عناوینی چون فرنچایز کال آو دیوتی، جی‌تی‌ای و یا من‌هانت است. اما شاید یکی از عجیب‌ترین اسم‌هایی که در این لیست با آن رو به رو شوید، بازی Animal Crossing: New Horizons است که به صورت در کشور چین ممنوع شده و اگر کسی به هر دلیلی به سراغ این بازی بروید، با دردسرهای بسیاری رو به رو خواهد شد.

Animal Crossing: New Horizons یک بازی دوست داشتنی است که در نگاه اول چیز چندانی برای ممنوع شدن ندارد. اما دلیلی که سبب ممنوعیت این بازی در کشور چین شده، این است که برخی از کاربران چینی از سیستم ویس‌چت و چت داخل بازی برای پیام‌های ضد حکومتی بر علیه دولت چین استفاده می‌کردند. بنابراین چینی‌ها تصمیم گرفتند تا Animal Crossing: New Horizons را ممنوع اعلام کنند.

Mass Effect – امارات


باید اعتراف کرد که فرنچایز مس‌افکت یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای ویدئویی استودیوی Bioware است. صحبت از یک بازی نقش آفرینی است که شما می‌توانید هرکاری در آن انجام دهید. وقتی نسخه اول این بازی منتشر شد، حواشی بسیاری در کشورهای خاورمیانه‌ای داشت و برخی از کشورهای این منطقه مانند امارات، نسخه اول این بازی را ممنوع کردند. اما این صرفا تمام ماجرا نبود. Bioware مجبور شد تا بازی‌هایش را سانسور کند و نسخه مخصوص این کشورها را برای این کشورها عرضه کند.

مطلب پیشنهادی:مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین چقدر است؟برای آن‌هایی که می‌خواهند سر از راز خالی شدن حجم اینترنتشان در آورند
مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین چقدر است؟مصرف اینترنت بازی‌های آنلاین چقدر است؟

همانطور که گفته شد نسخه اول فرنچایز مس‌افکت، در کشور امارات برای همیشه ممنوع شد. اما دلیل این ممنوعیت چیزی مانند خشونت بسیار زیاد و استفاده از موادر مخدر نبود. این بازی صحنه‌های همجنسگرایانه بسیاری داشت و به همین دلیل امارات این بازی را ممنوع اعلام کرد و انتشار عرضه آن را نداد.

Fallout 3 – هند و عربستان


مجموعه بازی‌های فال‌اوت از استودیوی بتسدا یکی از موفق‌ترین سری بازی‌هایی هستند که در سبک عناوین نقش آفرینی روایت می‌شوند و گیمرهای بی‌شماری دارند. اما یکی از پر حواشی‌ترین نسخه‌های این سری، مربوط به بازی Fallout 3 از سال ۲۰۰۸ می‌شد. عنوانی یک بازی شاهکار بود و موفق شد تا به امتیاز متای ۹۳ برسد و در دنیایی پساآخرالزمانی جریان داشت. اما این بازی در ابتدا در استرالیا به دلیل استفاده از مواد مخدر ممنوع شد. منتهی چندسال بود، دولت استرالیا این ممنوع را برداشت و گیمرهای استرالیایی می‌توانستند این بازی را تجربه کنند.

اما اگر استرالیا را فاکتور بگیریم، هند و عربستان نیز جزو کشورهایی بودند که Fallout 3 ممنوع اعلام کردند. آن‌ها باور داشتند که محتوای نگران‌کننده این بازی برای گیمرهای هندی و عربستانی مناسب نیست و این‌گونه بود که بازی Fallout 3 در این کشورها ممنوع شد. منتهی این درحالیست که بازی‌هایی مانند جی‌تی‌ای در این کشورها بدون هیچ مشکلی منتشر می‌شوند!

Roblox – اردن


واقعا چه کسی فکرش را می‌کرد که روزی بازی روبلاکس در کشوری ممنوع شود؟ روبلاکس یکی از بامزه‌ترین بازی‌های ویدئویی است که عمده گیمرهای آن را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و به سختی می‌توان موضوع حساسی را در این بازی پیدا کرد. منتهی سال‌ها پیش این بازی در عربستان ممنوع شد. منتهی دولت عربستان تصمیم گرفت تا ممنوعیت این بازی را بردارد و حالا شما می‌توانید در این کشور بدون دردسر خاصی به دوست داشتنی روبلاکس دسترسی داشته باشید.

مطلب پیشنهادی:معرفی بازی Rise of Jerichoتجربه‌ای یک بار مصرف
معرفی بازی Rise of Jerichoمعرفی بازی Rise of Jericho

منتهی این صرفا عربستان نبود که روبلاکس را ممنوع اعلام کرد. روبلاکس در کشور اردن نیز ممنوع شد و برخلاف کشور عربستان، روبلاکس همچنان در اردن ممنوع باقی مانده است. دولت اردن باور دارد که این بازی می‌تواند تاثیرات بسیار بدی روی نوجوانان و کودکان داشته باشد و به همین دلیل، آن‌ها تصمیم گرفتند تا روبلاکس را ممنوع اعلام کنند.

Bully – انگلستان و برزیل


بازی‌های راکستار معمولا حواشی عجیب و غریب بسیاری به دنبال دارند. از سری جی‌تی‌ای و من‌هانت بگیرید، تا بازی بولی که در کشور انگلستان و برزیل ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت‌ها باعث دردسرهای بسیاری برای استودیوی راکستار شد و به نوعی آن‌ها در ساخت دنباله این بازی به تردید انداختند.

انگلستان بولی را ممنوع اعلام کرد و راکستار را مجبور کرد تا این بازی را با نام Canis Canem در این کشور عرضه کند تا نامش بار منفی نداشته باشد. اما حتی با وجود تغییر نام این بازی، بازهم انگلستان سانسورهای شدیدی را روی این بازی اعمال کرد. از طرفی برزیل نیز محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بسیاری برای این بازی قائل شد. بطوری که اگر پلیس شما در حین خرید و فروش این بازی می‌دید، می‌توانست شما تا هزار دلار جریمه کند.



منبع