2023 گرم ترین سال ثبت‌شده خواهد بود


براساس داده‌های جدیدی که توسط سرویس تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا به‌دست آمده است، میانگین دمای هوای جهانی در اکتبر گذشته 0.4 درجه سانتیگراد گرم‌تر از بالاترین میزان ثبت‌شده قبلی برای ماه اکتبر (در سال 2019) بوده است. با وجود این داده‌ها، دانشمندان حالا به‌طور «تقریباً قاطعانه» اعلام کرده‌اند که 2023 گرم‌ترین سالی خواهد بود که تاکنون ثبت شده است.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، اکتبر پنجمین ماه متوالی محسوب می‌شود که با انتشار کربن و پدیده آب‌وهوایی ال نینو همراه بوده است. در این ماه، دمای جهانی 1.7 درجه سانتیگراد گرم‌تر از میانگین دمای دوره پیش‌صنعتی بوده است. همچنین محققان پیش‌بینی کرده‌اند که این وضعیت شدید آب‌وهوایی تا سال 2024 ادامه خواهد داشت.

2023 گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ

به گفته دانشمندان، این موضوع که امسال گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ خواهد بود، اکنون تقریباً اجتناب‌ناپذیر است. بسیار بعید است که این روند در دو ماه آخر سال 2023 معکوس شود و در ماه نوامبر نیز سراسر جهان با دمای بالایی سروکار خواهند داشت.

علاوه‌براین، اکنون می‌توان ماه اکتبر را نیز به فهرست گرم‌ترین ماه‌های سال جاری اضافه کرد. ماه جولای به‌قدری گرم بود که ناسا از آن به‌عنوان گرم‌ترین ماه در 120 هزار سال گذشته یاد کرد و در ماه سپتامبر نیز رکورد قبلی میانگین دما با 0.5 درجه سانتی‌گراد اختلاف شکسته شد.

همچنین در چند سال گذشته زمین با پدیده ال نینو نیز مواجه بوده است که باعث گرم‌شدن دما می‌شود. طبق گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان مطمئن نیستند که آیا پدیده امسال با سایر رویدادهای ده‌های اخیر متفاوت است یا خیر. برخی نگران هستند که این پدیده ممکن است نسبت به رویدادهای قبلی مانند سال 1997 و 2015 گرمای بیشتری در سطح اقیانوس ایجاد کند. امسال درمجموع تاکنون 1.43 درجه سانتی‌گراد از میانگین دمای دوره پیش‌صنعتی گرم‌تر بوده است و انتظار می‌رود که دما در ماه‌های آینده بالا بماند.

در همین رابطه، دانشمندان اخیراً با انجام تحقیقات خود هشدار دادند که تا ردشدن از آستانه «ایمن» گرمایش زمین فقط 6 سال فرصت داریم.