7 فواید شلیل برای سلامتی که توسط علم پشتیبانی می شود


شلیل (Prunus persica var. پلیکان) میوه های خوش طعم تابستانی هستند. نوع فنی هلو (Prunus persica) ، آنها پوستی صاف و براق دارند تا پوست فازی.

در واقع ، به دلیل محبوبیت روزافزون این میوه ، باغ های شهددار در برخی مناطق هند به سرعت جایگزین باغ های هلو می شوند.1)

از نظر تغذیه ، شلیل دارای طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی است. بنابراین شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که آیا این میوه های ترد و آبدار برای سلامتی شما مفید هستند؟

در اینجا 7 مزیت شلیل از نظر علمی وجود دارد.

یک شهد متوسط ​​(142 گرم) ارائه می دهد (2):

  • کالری: 63
  • چربی: 0.5 گرم
  • کربوهیدرات ها: 15 گرم
  • پروتئین: 1.5 گرم
  • فیبر: 2.4 گرم
  • قند: 11.2 گرم
  • پتاسیم: 6٪ ارزش روزانه (MS)
  • نیاسین (ویتامین B3): 10 درصد DV
  • ویتامین سی: 8.5 درصد DV
  • مس: 13.6 درصد DV

همانطور که می بینید شلیل غنی از مس ، پتاسیم و ویتامین B3 و C است.

به طور خاص ، ویتامین C می تواند با افزایش ترشح گلبول های سفید خون ، فاگوسیت ها و لنفوسیت ها ، که بدن شما را در برابر عفونت ها محافظت می کند ، از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی کند.3)

در حقیقت ، مطالعه اخیر روی 800 فرد بزرگسال مبتلا به کووید -19 نشان داد که مصرف 16200 میلی گرم ویتامین C ، وابستگی و مرگ و میر را کاهش می دهد. سایر مطالعات همچنین کاهش اقامت در بیمارستان و شدت علائم کمتر را نشان می دهد (4)

شلیل همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین A ، لوتئین ، زآگزانتین ، منگنز ، روی ، آهن ، منیزیم و فسفر است (2)

خلاصه

شلیل نسبتاً سرشار از فیبر و کم کالری است. آنها همچنین دارای بسیاری از مواد مغذی از جمله پتاسیم ، مس و ویتامین B3 و C هستند.

خوردن شلیل با غذاهای غنی از آهن می تواند از کم خونی ناشی از کمبود هموگلوبین یا گلبول های قرمز جلوگیری کند. از آنجا که گلبول های قرمز خون اکسیژن را از طریق بدن شما حمل می کنند ، افراد مبتلا به کم خونی ممکن است احساس خستگی کنند (5).

ویتامین C از جذب آهن با تبدیل این ماده معدنی به شکل راحت تری در بدن شما پشتیبانی می کند (6)

با این حال ، برای جلوگیری از کم خونی ، مطمئن شوید که شلیل با غذاهای غنی از آهن مانند لوبیا و گوشت ترکیب شده است.

خلاصه

ویتامین C ، یک ماده مغذی شلیل ، می تواند به بدن شما در جذب بهتر آهن از غذا کمک کند. این به نوبه خود می تواند از کم خونی جلوگیری کند.

شلیل سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین C است.

آنتی اکسیدان ها به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل در مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد در بدن شما کمک می کنند. با گذشت زمان ، استرس اکسیداتیو می تواند منجر به بیماری هایی مانند دیابت ، بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی شود (7، 8، 9)

سایر آنتی اکسیدان های شلیل شامل فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها است که ظاهر ، طعم و عطر بسیاری از میوه ها و سبزیجات را تقویت می کند (8، 9)

فلاونوئیدها می توانند از کاهش عملکرد مغز ناشی از افزایش سن جلوگیری کنند ، در حالی که آنتوسیانین ها در کاهش التهاب و بیماری های قلبی نقش دارند (10، 11)

شلیل همچنین حاوی ترکیبات فنولیک است ، نوعی آنتی اکسیدان پلی فنول که همچنین شما را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند (12)

خلاصه

آنتی اکسیدان های شلیل با استرس اکسیداتیو مبارزه می کند و می تواند از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و آلزایمر جلوگیری کند.

چندین مطالعه نشان می دهد که ترکیبات فنلی موجود در شلیل ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد (13)

مطالعه ای روی بیش از 470،000 بزرگسال 51 تا 70 ساله نشان داد که ارتباط معنی داری بین افزایش مصرف میوه از جمله شهد و کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در مردان وجود دارد. این مطالعه این مزایا را با فعالیت آنتی اکسیدانی این میوه ها مرتبط کرد (14)

علاوه بر این ، یک اثر مشابه در یک مطالعه لوله ای پیشنهاد شد ، عصاره هلو به جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی پستان کمک می کند (15)

به خاطر داشته باشید که تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

مطالعات اولیه نشان می دهد که عصاره هلو ممکن است به جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی پستان کمک کند. با این حال ، تحقیقات در مورد انسان ها کم است.

شلیل می تواند به طرق مختلف به کاهش وزن کمک کند.

اول ، آنها منبع خوبی از فیبر هستند که از احساس سیری پشتیبانی می کند. اگر از قبل احساس سیری می کنید ، بعید است که بیش از حد غذا بخورید یا کالری زیادی مصرف کنید (16، 17)

علاوه بر این ، این میوه کالری و چربی کمی دارد. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات کم کالری به طور طبیعی می تواند به کاهش وزن کمک کند ، به جای تنقلات پرکالری و کم مواد مغذی (18)

یک مطالعه چهار ساله بر روی 73737 زن با شاخص توده بدنی طبیعی (BMI)-اندازه گیری طبیعی سلامت-هر قسمت روزانه میوه را با کاهش وزن متوسط ​​0.6 پوند (0.27 کیلوگرم) مرتبط کرد. به طور خاص ، این مطالعه غذاهای نشاسته دار و غذاهای کم فیبر را با افزایش وزن مرتبط کرد (19، 20)

خلاصه

شلیل می تواند باعث کاهش وزن شود زیرا کالری کمی دارد و فیبر بالایی دارد که باعث احساس سیری می شود.

پوست شما ، که بزرگترین اندام بدن شما است ، برای سالم ماندن به تغذیه مناسب بستگی دارد. شلیل به دلیل داشتن مس می تواند از سلامت پوست حمایت کند (21)

مس رشد سلول ها را در لایه پوستی ، که دومین لایه بیرونی پوست شما است ، تحریک می کند. همچنین از پوست شما در برابر آسیب محافظت می کند ، از پیری پوست حمایت می کند و تولید کلاژن ، غنی ترین پروتئین بدن شما را تحریک می کند (21)

جالب است که مواد آرایشی اغلب حاوی پپتیدهای مس (22)

شلیل همچنین حاوی نیاسین (ویتامین B3) است که می تواند سلول های پوست را در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت کند و مقادیر کمی ویتامین A ، یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای سلامت پوست (21، 23)

خلاصه

مس ، نیاسین و ویتامین A موجود در شلیل می توانند از سلامت پوست حمایت کنند.

شلیل ممکن است برخی از خطرات مربوط به بارداری را به دلیل داشتن پتاسیم کاهش دهد.

فشار خون بالا با تعدادی از شرایط نامطلوب سلامتی در زنان باردار همراه است ، از جمله زایمان زودرس ، سزارین و مرگ مادر (24)

با این حال ، افزایش مصرف پتاسیم ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد. به عنوان مثال ، رژیم های غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا (DASH) حاوی میوه ها و سبزیجات دارای پتاسیم بالا هستند زیرا فشار خون را کاهش می دهند (25، 26)

اگر باردار هستید ، خوردن غذاهای غنی از پتاسیم ، مانند شهد ، می تواند به تامین یک منبع سالم و مطمئن کمک کند.

خلاصه

شلیل به دلیل داشتن پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. این می تواند سلامت مثبت را در زنان باردار ارتقا دهد.

شلیل نوعی هلو با پوست صاف است که سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و فیبر است. همچنین کالری و چربی کمی دارند.

از دیگر مزایای آن ، جذب آهن ، کاهش وزن و بهبود سلامت پوست است.

این میوه تابستانی یک افزودنی ساده و سالم به رژیم غذایی شما است.

دیدگاهتان را بنویسید