آیا کمبود کلسیم بر دندان های شما تأثیر می گذارد؟


کلسیم یک ماده معدنی ضروری است – بدن شما آن را تولید نمی کند ، بنابراین باید رژیم بگیرید.

این با رشد مناسب ، رشد ، عملکرد عصبی و گردش خون و سلامت استخوان (1، 2)

کمبود کلسیم در رژیم غذایی می تواند منجر به کمبود کلسیم شود. این می تواند تعدادی از علائم را ایجاد کند ، که برخی از آنها بر دندان های شما تأثیر می گذارد.

من مطمئن هستم که یک لبخند برای شما به اندازه من اهمیت دارد ، بنابراین پیامدهای این کمبود کلسیم را در نظر بگیرید. این مقاله به بررسی چگونگی تأثیر کمبود کلسیم بر دندان های شما می پردازد و راه هایی را برای اطمینان از دریافت کافی کلسیم ارائه می دهد.

حدود 99 درصد کلسیم بدن شما در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. جای تعجب نیست که اکثر علائم کمبود کلسیم بر این سایت ها تأثیر می گذارد (2)

ایجاد علائم قابل توجه کمبود کلسیم می تواند چندین سال طول بکشد زیرا بدن شما تعادل کلسیم خود را بسیار محکم تنظیم می کند.

اگر سطح کلسیم خون شما پایین باشد ، بدن شما ممکن است شروع به انتقال کلسیم از استخوان ها به جریان خون ، ماهیچه ها و سایر مایعات درون سلولی کند. با گذشت زمان ، این می تواند در کنار سایر علائم احتمالی ، استخوان ها و دندان های شما را ضعیف کند.

دندان ها

کمبود کلسیم می تواند استخوان های شما ، از جمله دندان های شما را شکننده تر کند.

این می تواند شما را در خطر از دست دادن دندان ها قرار دهد. در واقع ، یک مطالعه بالینی بر روی 145 فرد مسن نشان داد که بین مصرف کم کلسیم و از دست دادن دندان ارتباط وجود دارد.3)

در آزمایش اولیه ، 13 participants از شرکت کنندگان که مکمل های کلسیم و ویتامین D مصرف می کردند و 27 of از دارونما حداقل یک دندان خود را از دست دادند (3)

در طول دو سال پیگیری ، 40 participants از شرکت کنندگانی که حداقل 1000 میلی گرم کلسیم در روز مصرف کرده بودند و 59 of از شرکت کنندگانی که کمتر از این مقدار مصرف می کردند ، حداقل یک دندان خود را از دست دادند (3)

علائم دیگر

علاوه بر تغییرات دندان ، کمبود کلسیم می تواند به عنوان علائم دیگر ظاهر شود. اگرچه علائم در افراد مختلف متفاوت است ، اما کمبود کلسیم می تواند به طرق بی شماری بر بدن شما تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال ، برخی از افراد مبتلا به کمبود کلسیم ممکن است دچار استئوپنی یا کاهش تراکم معدنی استخوان شوند. در صورت عدم درمان ، می تواند به بیماری پوکی استخوان شدیدتری تبدیل شود که با شکستگی های ضعیف ، متخلخل استخوان مشخص می شود (4)

علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که زنان مبتلا به پوکی استخوان نسبت به کسانی که پوکی استخوان ندارند ، از دست دادن دندان بیشتری دارند (5، 6، 7)

سایر علائم احتمالی کمبود کلسیم عبارتند از (8):

  • تغییر ناخن
  • خستگی شدید
  • ضربان قلب غیر طبیعی
  • اشتهای بد
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن در نوک انگشتان
  • گرفتگی عضلات
  • تشنج

در صورت عدم تشخیص و درمان ، کمبود شدید کلسیم می تواند منجر به عوارض جدی تری برای سلامتی شود. در موارد شدید ، کمبود کلسیم درمان نشده می تواند کشنده باشد (8)

خلاصه

بیشتر کلسیم در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. ایجاد علائم قابل توجه کمبود کلسیم ممکن است زمان ببرد ، اما ممکن است شامل ضعیف شدن استخوان ها ، از دست دادن دندان ، تغییر ناخن ، خستگی ، ضربان قلب غیرطبیعی ، تشنج ، تشنج یا خستگی باشد.

کمبود کلسیم می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. برخی از رایج ترین آنها نارسایی کلیوی ، جراحی برای برداشتن معده یا تغییر بخش هایی از دستگاه گوارش و استفاده طولانی مدت از داروهای ادرارآور است که دفع مایعات را افزایش می دهد (9، 10، 11)

مصرف ضعیف کلسیم از رژیم غذایی در یک دوره طولانی مدت می تواند محتمل ترین علت کمبود احتمالی کلسیم باشد – جای تعجب نیست که بدن شما به تنهایی قادر به تولید کلسیم نیست.

ذخایر کلسیم بدن شما محدود است ، بنابراین حتماً مقدار زیادی کلسیم بخورید.

ویتامین D برای حفظ سطح طبیعی کلسیم مورد نیاز است. اگر ویتامین D کافی دریافت نکنید ، بدن شما نمی تواند کلسیم را به درستی جذب کند ، که ممکن است خطر کمبود کلسیم را افزایش دهد (2، 12)

خلاصه

با گذشت زمان ، کمبود کلسیم می تواند به دلیل عوامل متعددی مانند سلامتی ، جراحی ، و مصرف کم کلسیم و ویتامین D ایجاد شود.

پزشکان اغلب مکمل های کلسیم را برای درمان کمبود کلسیم تجویز می کنند. رایج ترین اشکال کربنات کلسیم و سیترات کلسیم هستند.

با این حال ، مطالعات اخیر نشان داده است که مکمل کلسیم ممکن است تأثیر ناچیزی در پیشگیری از شکستگی استخوان داشته باشد و حتی می تواند سلامت گوارش ، قلب و کلیه را نیز تهدید کند.13، 14)

اگر سطح کلسیم پایینی دارید یا متوجه تغییراتی در استخوان یا سلامت دندان خود شده اید ، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید تا کمبود کلسیم خود را ارزیابی کنید. ارزیابی متخصصان در مقایسه با درمان خود با مکمل های کلسیم ، پیش آگهی بهتری ارائه می دهد.

بهترین رویکرد برای سلامت دندان ، تمرین عاداتی است که می تواند از کمبود کلسیم و ضعیف شدن استخوان ها جلوگیری کند.

تا آنجا که به کلسیم نیاز است ، اکثر متخصصان 1300 میلی گرم در روز برای کودکان 9 تا 18 سال و 1000 تا 1200 میلی گرم در روز برای بزرگسالان ، بسته به محدوده سنی و جنسیت توصیه می کنند (8، 15)

در اینجا برخی از عادات روزانه سالم برای سلامت دندان و اسکلت شما آمده است (2، 16، 17، 18):

  • مسواک ، نخ دندان را تمیز کنید و برای بررسی منظم دندان های خود به دندانپزشک بروید.
  • در صورت بروز هرگونه مشکل در دندان یا دهان خود ، فوراً با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  • مسواک را حداقل هر 3-4 ماه یکبار و بعد از بیماری تعویض کنید.
  • مصرف الکل را محدود کرده و از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • به طور منظم انواع غذاهای غنی از کلسیم مانند سبزیجات برگ تیره ، ساردین ، ​​کنسرو ماهی قزل آلا ، لوبیا سفید ، توفو با کلسیم ، آب پرتقال غنی شده و شیر گیاهی و همچنین محصولات لبنی را در بر بگیرید.
  • میوه ها و سبزیجات سالم را به طور منظم بخورید ، زیرا سرشار از ویتامین C و سایر مواد مغذی هستند که از سلامت استخوان حمایت می کنند.
  • با استفاده از غذاهای غنی شده ، قرار گرفتن در معرض آفتاب ایمن و / یا استفاده از مکمل های غذایی از کمبود ویتامین D جلوگیری کرده و آن را از بین ببرید.
  • تمرینات منظمی مانند دویدن ، بازی تنیس ، بالا رفتن از پله ها یا تمرینات مقاومتی را انجام دهید.

خلاصه

رعایت شیوه زندگی سالم و بهداشت دندان می تواند از کمبود کلسیم و اثرات منفی آن بر روی دندان جلوگیری کند. اگر مشکوک به کمبود کلسیم هستید ، برای ارزیابی مناسب و گزینه های درمانی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای سلامتی شما است. بیشتر کلسیم بدن شما در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود.

علائم کمبود کلسیم می تواند ناشی از عواملی مانند سوء تغذیه طولانی مدت ، روشهای پزشکی و جراحی و برخی شرایط پزشکی باشد.

با دریافت کلسیم کافی از منابع غذایی ، رژیم غذایی متعادل ، حفظ سطح کافی ویتامین D ، بررسی منظم دندان ها و انجام بهداشت دهان و دندان روزانه ، دندان های خود را سالم نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید