استویا در برابر اریتریتول: مواد مغذی ، مزایا ، معایب


اریتریتول و استویا از شیرین کننده های کم کالری محبوب هستند که بسیاری از مردم از آنها برای کاهش قند و کالری استفاده می کنند.

شما می توانید از هر محصولی برای افزودن شیرینی به همه چیز ، از چای و قهوه گرفته تا محصولات پخته شده و غیره – بدون میزان کالری ارائه شده توسط شکر استفاده کنید.

اگرچه از نظر ارزش غذایی ، مزایای سلامتی و کاربردهای احتمالی بین این دو ماده چندین شباهت وجود دارد ، اما تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد.

این مقاله نحوه مقایسه اریتریتول و استویا را توضیح می دهد تا به شما کمک کند تشخیص دهید کدام برای نیازهای شما بهتر است.

اریتریتول نوعی الکل قندی است که اغلب به عنوان شیرین کننده کم کالری به غذاها اضافه می شود.

این ماده به طور طبیعی در غذاهایی مانند میوه و قارچ یافت می شود و همچنین می تواند با تخمیر قندهای مخمر ساده در ذرت تولید شود (1)

می توانید پودر اریتریتول بخرید و به جای شکر از آن برای تهیه غذاهای پخته شده ، تنقلات و نوشیدنی های مورد علاقه خود استفاده کنید.

از سوی دیگر استویا یک شیرین کننده طبیعی است که از برگ ها گرفته می شود استیو ربودیانا، گیاهی بومی برخی از مناطق آمریکای جنوبی.

اغلب از آن به عنوان جایگزین قند معمولی استفاده می شود و در بسیاری از محصولات کم کالری یافت می شود (2)

اگرچه استویا به طور گسترده ای به شکل پودر موجود است ، بسیاری از انواع آن از rebaudioside A ، ترکیبی بسیار غلیظ که از برگهای گیاه استویا گرفته شده است ، تهیه می شود. این گونه ها اغلب با سایر شیرین کننده ها از جمله اریتریتول مخلوط می شوند.

خلاصه

اریتریتول یک الکل قندی است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود و از قندهای ساده ذرت تهیه شده است. در همین حال ، استویا یک شیرین کننده طبیعی است که از برگ ها گرفته شده است استیو ربودیانابه

هر دو اریتریتول و استویا نسبت به قند معمولی کالری و کربوهیدرات کمتری دارند.

برای مرجع ، شکر روی میز حدود 4 کالری در گرم دارد.

در همین حال ، اریتریتول تنها 5 درصد کالری دارد ، که قند آن حدود 0.2 کالری در گرم است. همچنین فقط حدود 60-80 as به اندازه قند معمولی شیرین است (1)

به طور مشابه ، استویا یک شیرین کننده غیر غذایی محسوب می شود ، به این معنی که تقریبا هیچ کالری ندارد (3)

عصاره استویا ممکن است حاوی تعدادی ترکیب مختلف از برگ استویا باشد و ممکن است 50 تا 400 برابر شیرین تر از شکر معمولی باشد (3)

اگرچه استویا حاوی مقادیر کمی از ویتامین ها و مواد معدنی خاص است ، اما معمولاً در طول پردازش حذف می شوند (3)

علاوه بر این ، زیرا هر دو شیرین کننده فقط در مقادیر کم استفاده می شوند ، بعید است که مواد مغذی زیادی را در رژیم غذایی شما ایجاد کنند.

خلاصه

اریتریتول حاوی 0.2 کالری در گرم است و 60-80 درصد به اندازه قند شیرین است. استویا کالری ندارد و بسته به ترکیباتی که دارد می تواند 50-400 برابر شیرین تر از شکر باشد.

بدن شما آنزیم های مورد نیاز برای هضم اریتریتول را ندارد. در عوض ، شیرین کننده عمدتا جذب جریان خون می شود و بدون تغییر از طریق ادرار دفع می شود (1)

به همین دلیل ، بر قند خون یا سطح انسولین شما تأثیر نمی گذارد ، و آن را جایگزینی عالی برای قند معمولی می کند (1، 4)

یک مطالعه روی حیوانات در سال 2018 نشان داد که اریتریتول حتی می تواند قند خون را با کاهش جذب قند خون ، افزایش جذب قند ماهیچه ای و تغییر عملکرد چندین آنزیم دخیل در کنترل قند خون کاهش دهد.5)

با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

استویا می تواند برای افراد مبتلا به دیابت انتخاب خوبی باشد زیرا قند خون را مانند قند بالا نمی برد.

طبق 2020.6)

در مقابل ، گزارش دیگری در سال 2020 گزارش داد که استویا در واقع می تواند با جلوگیری از سنتز گلوکز در بدن ، قند خون را کاهش دهد (7)

علاوه بر این ، برخی از مطالعات نشان می دهد که استویا ممکن است به کاهش تری گلیسیرید ، فشار خون و کلسترول کمک کند ، که همه آنها عوامل خطر بیماری قلبی هستند. با این حال ، تحقیقات متناقض هستند (8، 9)

خلاصه

نه اریتریتول و نه استویا باعث افزایش قند خون نمی شوند. برخی از مطالعات نشان می دهد که استویا ممکن است به کاهش قند خون کمک کند ، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

استویا به طور قابل توجهی شیرین تر از شکر است ، بنابراین از آن در مقادیر بسیار کمی استفاده می شود.

به طور گسترده ای به شکل پودر یا مایع موجود است و می توان آن را به قهوه یا چای اضافه کرده یا با غلات ، ماست یا کاسه های اسموتی بپاشید.

همچنین می توان از آن در بسیاری از غذاهای پخته استفاده کرد. با این حال ، به خاطر داشته باشید که ممکن است لازم باشد دستور العمل را برای در نظر گرفتن شیرینی اضافه شده تنظیم کنید.

علاوه بر این ، استویا دارای طعم کمی تلخ و شبیه شیرین بیان است که می تواند طعم محصول نهایی را تغییر دهد.

اریتریتول همچنین می تواند به عنوان جایگزین قند کم کالری در بسیاری از دستور العمل ها ، از جمله نوشیدنی ها و محصولات پخته استفاده شود.

اغلب در محصولات کم کربوهیدرات یا کتوژن ، مانند آب نبات بدون قند ، آدامس و میله گرانول دیده می شود.

به خاطر داشته باشید که اریتریتول مانند قند معمولی حل نمی شود و ممکن است متبلور شود ، که ممکن است برای پخت غذاهای خاص در خانه مانند بستنی مناسب نباشد.

همچنین ، از آنجا که شیرینی آن به اندازه شکر نیست ، کمی بیشتر در دستور غذاهای خود استفاده کنید و آن را با شکر در نسبت 1.25: 1 جایگزین کنید.

خلاصه

در بسیاری از دستور العمل ها می توان از استویا و اریتریتول به جای شکر استفاده کرد. با این حال ، ممکن است لازم باشد مقدار مورد استفاده خود را برای مطابقت با سطوح مختلف شیرینی تنظیم کنید.

به گفته سازمان غذا و دارو (FDA) ، گلیکوزیدهای استویول “عموماً بی خطر” (GRAS) شناخته می شوند. این شیرین کننده ها از ترکیبات مشتق شده از گیاه استویا ساخته شده و خالص شده اند (10)

با این حال ، استویا کامل برگ و عصاره های خام استویا به عنوان شیرین کننده مجاز نیستند و در برخی از مطالعات حیوانی با نگرانی های ایمنی در مورد باروری و ایجاد سرطان مرتبط بوده است (10، 11)

کل برگ استویا از برگهای کل گیاه استویا ساخته شده است. در همین حال ، عصاره های خام استویا ترکیبات گیاهی هستند که خالص نشده اند.

از آنجا که FDA استفاده از این شیرین کننده ها را مجاز نمی داند ، انواع استویا موجود در مغازه های خواربار فروشی یا غذاهای فرآوری شده حاوی گلیکوزیدهای استویول هستند.

از سوی دیگر ، اریتریتول توسط FDA به عنوان GRAS شناخته نشده است.

با این حال ، هنگامی که یک تولید کننده مواد غذایی در سال 2018 از FDA خواست تا تأیید کند که اریتریتول GRAS است ، آژانس پاسخ داد که هیچ س questionsالی در مورد اعتبار این ادعا ندارد (12)

اریتریتول عوارض جانبی بسیار کمی دارد ، اما مصرف مقادیر زیاد آن می تواند برای برخی افراد مشکلات گوارشی مانند گاز و اسهال ایجاد کند (1)

استویا همچنین توسط بسیاری از افراد به خوبی تحمل می شود. با این حال ، به خاطر داشته باشید که بسیاری از محصولات استویا با سایر شیرین کننده ها از جمله الکل های قندی مخلوط می شوند که می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند گاز و نفخ شود (13)

برخی از مارک های استویا ممکن است حاوی شیرین کننده هایی مانند دکستروز یا مالتودکسترین باشند که ممکن است قند خون شما را افزایش دهد (14)

برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که شیرین کننده های رژیمی ممکن است بر سلامت میکروبیوم روده تأثیر منفی بگذارند. با این حال ، مطالعات دیگر نشان داده است که استویا و اریتریتول تأثیر قابل توجهی بر سلامت روده ندارند (15، 16 17، 18)

خلاصه

استویا و اریتریتول به طور کلی خوب تحمل می شوند. با این حال ، دوزهای بالا می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند. تحقیقات بیشتری در مورد اثرات شیرین کننده های غیر رژیمی بر سلامت روده مورد نیاز است.

اریتریتول و استویا دو جایگزین عالی برای شکر هستند.

در واقع ، قند خون خود را افزایش ندهید ، و آنها می توانند به کاهش تعداد کالری مصرفی شما کمک کنند.

اریتریتول حداقل عوارض جانبی دارد و می تواند جایگزین قند عالی برای بسیاری از دستور العمل های مختلف باشد. با این حال ، ممکن است متبلور شود و مانند شکر حل نشود ، بنابراین ممکن است برای هر ظرفی مناسب نباشد.

استویا همه کاره است و استفاده از آن آسان است ، اما طعم تلخی دارد که برخی از افراد آن را دوست ندارند.

برخی از انواع استویا با سایر مواد مخلوط می شوند ، که در برخی افراد می تواند سطح قند را بالا ببرد یا مشکلات گوارشی ایجاد کند.

بنابراین ، شیرین کننده ای که انتخاب می کنید بستگی به ترجیحات شخصی شما و هدفی دارد که از آن استفاده می کنید.

خلاصه

هر دو اریتریتول و استویا می توانند جایگزین مناسبی برای قند معمولی باشند. اینکه کدام را انتخاب می کنید بستگی به ترجیحات شخصی شما دارد و برای چه هدفی از آن استفاده می کنید.

اریتریتول و استویا دو شیرین کننده رایج هستند که می توانند به کاهش مصرف قند کمک کنند.

هیچ ماده ای سطح قند خون را افزایش نمی دهد و با عوارض جانبی بسیار کمی همراه است.

آنها بسیار متنوع هستند و می توان آنها را در بسیاری از غذاها و دستور العمل های مختلف به راحتی با شکر جایگزین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید