در اینجا چند نکته رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به آسم آورده شده است


اگرچه توصیه های غذایی زیادی برای بیماران مبتلا به آسم وجود ندارد ، اما مطالعات نشان داده است که غذاهای زیادی وجود دارد که عملکرد ریه و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و علائم بیماری را کاهش می دهد. برخی از غذاها علائم آسم را بدتر می کنند یا شانس ابتلا به آن را افزایش می دهند.

آسم یک بیماری مزمن شایع است. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده ، تقریباً 25 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به آسم هستند که یک پنجم آنها کودک هستند.

طبق مقاله ای که در مجله Nutrition Reviews منتشر شده است ، آسم بیشتر در آفریقایی آمریکایی ها و در طبقه پایین اقتصادی اجتماعی شایع است.

مقاله ای که در حال حاضر می خوانید در مورد غذاهایی است که افراد مبتلا به آسم باید از آنها اجتناب کنند و غذاهایی که می توانند علائم را بهبود بخشیده یا از بروز آنها جلوگیری کنند ، و همچنین عواملی که می توانند به افراد مبتلا به بیماری مزمن کمک کنند.

غذاهایی که ممکن است مفید باشند

غذاهای زیر ممکن است برای بیماران مبتلا به آسم مفید باشد.

غذاها یا مکمل های حاوی ویتامین D

شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است خطر حملات آسم را در کودکان و بزرگسالان افزایش دهد. مصرف مکمل ویتامین D می تواند خطر حمله آسم جدی که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ویتامین D عملکرد ریه را بهبود می بخشد و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد.

منابع غنی ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی تن و ماهی خال مخالی
  • قارچ
  • رنگ زرد
  • کبد
  • پنیر

میوه ها و سبزیجات تازه

رژیم غذایی سالم و مغذی سرشار از میوه و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مطالعات متعددی که در سال 2020 منتشر شد ، نشان می دهد که مصرف زیاد میوه و سبزیجات خطر ابتلا به آسم را در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهد.

مطالعه بیش از 80 مطالعه در سال 2017 ارتباط بین مصرف زیاد میوه و سبزیجات و کاهش علائم آسم مانند خس خس سینه را نشان داد.

همچنین بخوانید: با این نکات میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

ویتامین ها

میوه ها و سبزیجات تازه منبع غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن هستند که به بدن در مبارزه با ترکیبات مضر که می توانند به بافت های بدن آسیب برساند کمک می کند.

علاوه بر این ، خوردن میوه و سبزیجات عملکرد ریه را بهبود می بخشد و علائم آسم را مدیریت می کند.

در زیر لیستی از منابع غنی از ویتامین A آمده است:

  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • خربزه
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی آب پز
  • گوجه فرنگی

منابع غنی ویتامین E عبارتند از:

  • انواع فندق مانند بادام ، بادام زمینی و فندق
  • دانه های آفتابگردان
  • کلم بروکلی

بتاکاروتن

پرتقال و میوه ها و سبزیجات قرمز حاوی بتاکاروتن هستند. مثلا:

  • هویج
  • سیب زمینی های شیرین
  • اسکواش
  • فلفل قرمز و زرد
  • خربزه
  • زردآلو
  • سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی فلاونوئیدهایی با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان هایی به نام سلنیوم هستند.

بسیاری از میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند. کی:

  • سیب
  • انواع توت ها
  • عصبانیت
  • چای سیاه و سبز

غذاهای زیر حاوی سلنیوم هستند:

  • محصولات دریایی
  • گوشت
  • مرغداری
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • نان
  • غلات صبحانه

غلات کامل

غلات کامل همچنین به کاهش علائم آسم کمک می کند.

مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که خوردن غلات کامل در رژیم غذایی می تواند علائم را کاهش داده و کنترل بیماری را بهبود بخشد.

غلات کامل شامل جو دوسر ، ماکارونی غلات کامل ، گندم سیاه و جو دوسر است.

همچنین بخوانید: اثرات چاقی بر بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

انجمن ریه آمریکا غذاها و نوشیدنی هایی را که می توانند علائم آسم را تشدید کنند ، شناسایی کرده است:

غذاهای حاوی سولفیت

سولفیت یک نگهدارنده رایج در غذاها و نوشیدنی های کنسرو شده با ماندگاری طولانی مانند الکل ، اسید ، آب لیمو تولید شده در کارخانه ، آب لیمو و میوه های خشک است.

مقدار زیاد سولفیت در رژیم غذایی بیماران مبتلا به آسم می تواند علائم را بدتر کند. انجمن ریه آمریکا هشدار می دهد که غذاهای حاوی سولفیت ، به ویژه شراب ، می توانند باعث حملات آسم شوند. مطالعه انجام شده در سال 2018 نشان داد که شراب سفید می تواند در افراد مبتلا به این بیماری حساسیت ایجاد کند.

سالیسیلات ها

سالیسیلات ها ترکیباتی هستند که در انواع چای ، قهوه و غذاهای تند یا تند یافت می شوند. به ندرت ، برخی از افراد مبتلا به آسم به این ترکیبات حساسیت دارند و ممکن است پس از مصرف علائم مکرر داشته باشند.

دو مطالعه در سال 2014 نشان داد که آسپرین که حاوی سالیسیلات است در برخی افراد آسم را تشدید می کند.

فست فود

مطالعه ای در سال 2013 که مصرف فست فود را در کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داد. افرادی که این غذاها را سه بار یا بیشتر در هفته می خورند بیشتر مستعد ابتلا به آسم و سایر بیماری ها هستند.

سایر انگیزه ها برای اجتناب از آنها

افراد مبتلا به آسم باید محرک هایی را که علائم آنها را تشدید می کند یا باعث حمله می شوند ، شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنند. انجمن ریه آمریکا لیستی از توصیه ها و اطلاعات مربوط به محرک های رایج را ارائه کرده است:

  • داروهای بدون نسخه پزشک ؛ مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • حساسیت های غذایی رایج مانند حساسیت به بادام زمینی و صدف
  • دود؛ مانند دود سیگار ، دود آتش سوزی و شومینه های چوبی.
  • آب و هوای نامساعد مانند هوای طوفانی ، بادی ، سرد یا مرطوب
  • آلودگی هوا ، دود ، اگزوز خودرو و گازهای شیمیایی
  • شوره یا بزاق حیوانات با خز یا پر
  • قرار گرفتن در معرض ذرات خاک ، قارچ ها ، دانه های قارچ و میکروب ها

سایر نکات مفید برای مدیریت علائم آسم

انجمن ریه آمریکا توصیه می کند که بیماران به طور فعال بیماری را مدیریت کنند. مشورت با یک متخصص بهداشت می تواند به آنها در برنامه ریزی برای اجتناب از محرک ها و مصرف داروهای م effectiveثر در زمان مناسب کمک کند.

تمرکز و توجه به علائم به بیماران کمک می کند تا بفهمند چگونه از غذاها ، فعالیتها و محیط هایی که باعث حمله آسم می شوند اجتناب کنند.

چاقی می تواند علائم آسم را بدتر کند. فعالیت سالم و خوردن چربی کم و غنی از میوه و سبزیجات به کاهش وزن افراد کمک می کند.

مقاله ای که در سال 2019 منتشر شد نشان می دهد که عفونت های ویروسی همچنین می توانند علائم آسم را ایجاد کنند. اقدامات پیشگیری از عفونت های ویروسی مانند شستن دست ها و واکسیناسیون می تواند خطر حملات آسم را کاهش دهد.

خلاصه

در حالی که هیچ رژیم غذایی دقیقی برای کاهش یا جلوگیری از آسم وجود ندارد ، غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند علائم شما را کاهش داده یا بدتر کند.

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات ، غذاهای کم چرب و سرخ شده می تواند به مدیریت علائم کمک کند.

نظارت بر عوامل و علائم آسم و مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در مدیریت موثرتر این بیماری کمک کند.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی برای حفظ سلامتی مادام العمر

دیدگاهتان را بنویسید