دکتر متخصص تغذیه آنوشه آنتی اکسیدان ها و غذاهای ضد سرطان


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. با این حال ، یکی از تأثیرگذارترین ویژگی ها در انتخاب غذا ، رنگ غذا است. فرآیند علمی گرم کردن و زمان پخت ، تأثیر زیادی بر رنگ غذا و شکل گیری هر رنگ دارد.می تواند منبعی طبیعی یا غیرطبیعی از رنگهای مورد استفاده در غذا باشد.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیر نمی گذارد ، اما به جذابیت و اشتها آور شدن غذا کمک می کند. در افراد چاق و مستعد چاقی ، استفاده از رنگ ها در تزئین غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. در افراد لاغر و کودکان دچار سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

رنگ زعفران طبیعی در ظرف ، رنگین کمان میوه ها در یک کاسه ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز باعث جذابیت بیشتر ظروف و میز می شود. در واقع می توانید بشقاب یا میز را با غذا رنگ آمیزی کنید. و به طور کلی ، یک خانم خانه دار ماهر یا آشپز ماهر ، به عنوان یک هنرمند ، از همه این رنگهای زیبا بیشترین استفاده را می کند. رنگهای زیبا در میوه ها و سبزیجات می تواند خواص خاصی را در غذا برانگیخته و ویژگی های مشترکی در آنها ایجاد کند. و هر بار که به تعدادی رنگ در غذا نگاه می کنیم ، می توانیم این ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، مواد زیر ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را افزایش می دهند.

پرتقال و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، سیب زمینی مانند انجیر و سبزیجات ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج این مواد باعث افزایش فعالیت قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین ها به همراه مواد شیمیایی نوری که باعث رنگ آبی و بنفش این مواد می شود ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری هستند. به حافظه را تقویت کرده و از خواص طعم دستگاه ادراری می کاهد.

قرمز: در میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و کرفس. این گروه از مواد غذایی از مایعاتی با خواص شبه آنتوسیانین تشکیل شده است. لیکوین سلامت قلب را بهبود می بخشد ، بینایی را افزایش می دهد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

سفید ، نخل ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و سبزیجات مانند خرما ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ باعث افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

البته اینها مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هر یک از این غذاها هستند.

رنگ های موجود در ناهار خوری بر اشتها تأثیر می گذارد. قرمز و نارنجی فرد را سریعتر می خورند و بیشتر می خورند. به همین دلیل ، اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. زیرا این رنگها نشستن طولانی مدت و خستگی چشم ها را غیرقابل تحمل می کند ، بنابراین میزها سریعتر خالی می شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز آرامش و آرامش را به ارمغان می آورند. بنابراین ، معماران داخلی هنگام تزئین آشپزخانه و ناهار خوری ساختمان ها از این رنگ ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید