روغن هسته انگور در برابر روغن زیتون: مواد مغذی ، مزایا ، معایب


چه در حال تهیه مخلوط ، سالاد یا ماسک موی خانگی هستید ، انتخاب نوع روغن مناسب بسیار مهم است.

برخی از روغن ها نه تنها می توانند طعم متفاوتی داشته باشند ، بلکه مواد مغذی و مزایای سلامتی متفاوتی نیز دارند.

روغن هسته انگور و روغن زیتون دو روغن معمول آشپزی هستند که در دستور العمل ها و لوازم آرایشی مختلف ارائه می شوند. اگرچه آنها از جهات مختلف مشابه هستند ، اما تفاوت های زیادی آنها را متمایز می کند.

این مقاله نگاهی عمیق به مقایسه روغن هسته انگور و روغن زیتون از نظر تغذیه ، مزایای سلامتی ، منفی و کاربردهای احتمالی دارد.

روغن هسته انگور و روغن زیتون مجموعه ای مشابه از مواد مغذی را ارائه می دهند و هر دو وعده کالری و چربی کل یکسانی دارند.

با این حال ، اگرچه روغن زیتون سرشار از چربی های غیر اشباع تک است ، روغن هسته انگور مقادیر بیشتری از چربی های غیر اشباع چندگانه و ویتامین E را فراهم می کند.

چربی های غیراشباع تک نوع چربی هایی هستند که حاوی یک پیوند کربن غیر اشباع هستند. مطالعات نشان می دهد که اسیدهای چرب اشباع نشده می توانند به کاهش LDL (کلسترول بد) و حمایت از سلامت قلب کمک کنند.1)

در همین حال ، چربی های چند غیراشباع دارای چندین پیوند کربن غیر اشباع هستند. برخی از مطالعات نشان داده اند که جایگزینی چربی اشباع شده با چربی های غیر اشباع می تواند خطر حمله قلبی و سکته را به میزان قابل توجهی کاهش دهد (2)

در اینجا 1 قاشق غذاخوری (13.5 گرم) روغن هسته انگور و روغن زیتون با ارزش غذایی مقایسه می شود (3، 4):

خلاصه

روغن هسته انگور و روغن زیتون حاوی مجموعه ای از مواد مغذی مشابه هستند. با این حال ، روغن زیتون سرشار از چربی های اشباع نشده است ، در حالی که روغن هسته انگور چربی های چند غیراشباع و ویتامین E بیشتری را تأمین می کند.

روغن هسته انگور و روغن زیتون با تعدادی از مزایای بالقوه سلامتی مرتبط هستند.

روغن دانه انگور

روغن هسته انگور سرشار از اسیدهای چرب چند غیر اشباع است و حاوی ترکیبات مختلف ضد بیماری و آنتی اکسیدان ها از جمله توکوفرول ، اسید لینولنیک ، کوئرستین و رزوراترول (5)

در یک مطالعه روی حیوانات ، عصاره هسته انگور با تغییر سطح یک آنزیم خاص به نام تیروزین فسفاتاز ، که می تواند برای سلامت قلب نیز مفید باشد ، لخته شدن خون را کاهش می دهد.6)

علاوه بر این ، یک مطالعه قدیمی روی 44 زن نشان داد که استفاده از روغن هسته انگور به مدت 8 هفته باعث کاهش التهاب و مقاومت به انسولین در زنان در مقایسه با گروه کنترل می شود (7)

با این حال ، روغن هسته انگور به اندازه روغن زیتون مورد مطالعه قرار نگرفته است ، بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

روغن زیتون

روغن زیتون منبع خوبی از چربی های غیر اشباع تک است که می تواند از سلامت قلب پشتیبانی کند.

بر اساس یک مرور جامع بر روی 32 مطالعه ، مصرف بیشتر روغن زیتون با کاهش قابل توجهی در خطر حمله قلبی و سکته مغزی همراه است (8)

علاوه بر این ، روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان است و ثابت شده است که سطح تعدادی از نشانگرهای التهابی خاص را که می تواند در برابر بیماری های مزمن محافظت کند ، کاهش می دهد.9، 10)

برخی از مطالعات نشان می دهد که روغن زیتون همچنین ممکن است به جلوگیری از اختلالات عصبی کمک کند. یک بررسی نشان داد که برخی از ترکیبات موجود در روغن زیتون با تغییر برخی از مسیرهای پیشرفت بیماری آلزایمر می تواند از زوال عقل جلوگیری کند (11، 12)

با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

خلاصه

نشان داده شده است که هم روغن هسته انگور و هم روغن زیتون التهاب را کاهش داده و سلامت قلب را افزایش می دهد و همچنین سایر مزایای منحصر به فرد هر روغن. با این حال ، تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

روغن زیتون و روغن هسته انگور معمولاً در بسیاری از محصولات مراقبت از مو و پوست یافت می شوند.

روغن دانه انگور

روغن هسته انگور بخاطر خواص ضد التهابی آن به خوبی مطالعه شده است. همچنین به عنوان یک قابض عمل می کند ، به این معنی که باعث انقباض و کوچک شدن سلول های پوست شما می شود (13)

به همین دلیل ، می تواند سلامت کلی پوست را ارتقا دهد و مشکلات رایج مانند حلقه های تیره را درمان کند ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است (13)

از آنجا که سرشار از آنتی اکسیدان ها ، چربی های سالم و ویتامین E است ، اغلب از آن به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای نرم و صاف نگه داشتن پوست ، به تنهایی یا مخلوط با روغن های ضروری استفاده می شود.14)

برخی نیز توصیه می کنند قبل از استفاده از شامپو ، 2-3 قاشق غذاخوری (28-42 گرم) روغن هسته انگور را به پوست سر ماساژ دهید تا به موها استحکام و درخشندگی بیشتری ببخشد. با این حال ، این توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شود.

اگرچه مطالعات محدودی در مورد تأثیر روغن هسته انگور بر سلامت موها انجام شده است ، یک مطالعه قدیمی روی موش ها نشان داد که برخی از ترکیبات به دست آمده از این روغن باعث رشد مو می شوند (15)

روغن زیتون

مانند روغن هسته انگور ، روغن زیتون به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و اثر ضد التهابی قوی می تواند از سلامت پوست حمایت کند.

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که باعث بهبود زخم ، تسریع بازسازی بافت و محافظت در برابر آسیب های پوستی می شود (14)

روغن زیتون همچنین دارای خواص ضد میکروبی قوی است که از لحاظ نظری می تواند از رشد باکتری های مضر برای بهبود سلامت پوست جلوگیری کند (16)

اگرچه روغن زیتون در بسیاری از سرم های مراقبت از پوست یافت می شود ، اما می توانید چند قطره مرطوب کننده مورد علاقه خود را مخلوط کرده و روی پوست بمالید.

همچنین می توانید از آن بعنوان ماسک مو بعد از شامپو استفاده کنید تا به موهای شما به طور طبیعی مرطوب شود.

خلاصه

هم روغن هسته انگور و هم روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان هستند و می توانند سلامت مو و پوست را تقویت کنند.

روغن هسته انگور به عنوان یک امولسیفایر طبیعی عمل می کند و آن را به یک افزودنی عالی برای سس سالاد ، رب ها و سس هایی مانند سس مایونز تبدیل می کند. از آنجا که طعم بسیار خنثی دارد ، می توان آن را به راحتی با سایر روغن های سرخ کردنی در دستور العمل های مختلف ، از جمله موارد سرخ شده جایگزین کرد.

روغن هسته انگور همچنین دارای دود بالای 215 درجه سانتی گراد (420 درجه فارنهایت) است. اصطلاح “نقطه دود” به دمایی گفته می شود که روغن یا چربی شروع به دود و سوزاندن می کند (13)

با این حال ، سرشار از چربی های غیراشباع چندگانه است که در دمای بالا پایداری کمتری دارند ، به این معنی که آنها می توانند با استفاده از روش های پخت در دمای بالا مانند سرخ کردن ، بو دادن یا دم کردن ترکیبات مضر ایجاد کنند.17، 18)

در عین حال ، نقطه دود روغن زیتون کمی پایین تر است. دمای روغن های تصفیه نشده ، مانند روغن زیتون باکره ، تقریباً 375 درجه فارنهایت (191 درجه سانتی گراد) است (19)

با این حال ، از آنجا که عمدتا از چربی های غیر اشباع تک تشکیل شده است ، به اندازه کافی پایدار است که در اکثر انواع پخت و پز ، از جمله روش های پخت و پز با حرارت بالا و کم استفاده شود.

همچنین در سس ها و سس ها یا همراه با غذاهای آماده ، از جمله سبزیجات آب پز یا غذاهای ماکارونی مفید است.

با این حال ، به خاطر داشته باشید که برخی از انواع آنها طعم قوی و شبیه زیتون دارند که ممکن است برای همه دستور العمل ها مناسب نباشد.

خلاصه

هسته انگور و روغن زیتون برای بسیاری از انواع دستور العمل ها مناسب است. اگرچه روغن هسته انگور طعم خنثی تر و نقطه دود بالاتری دارد ، اما به دلیل محتوای چربی اشباع نشده اش ، ممکن است هنگام استفاده در روش های پخت در دمای بالا پایداری کمتری داشته باشد.

در مقایسه با روغن زیتون ، روغن هسته انگور حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 6 است.

اکثر مردم سطوح بالای اسیدهای چرب امگا 6 و سطوح پایین اسیدهای چرب امگا 3 را مصرف می کنند. می تواند باعث التهاب شود (20)

حفظ طولانی مدت سطوح بالای التهاب می تواند منجر به تعدادی از بیماری های مزمن از جمله سرطان ، بیماری قلبی ، چاقی و سایر موارد شود (21)

بنابراین ، مهم است که غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 ، از جمله روغن هسته انگور ، با انواع غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 جفت شود.

همچنین ، به خاطر داشته باشید که هم روغن زیتون و هم روغن هسته انگور کالری بالایی دارند. مصرف مقادیر زیادی از این روغن ها بدون هیچ گونه تغییر در رژیم غذایی یا ورزش می تواند به مرور زمان منجر به افزایش وزن شود (22)

در نهایت ، اگر قصد دارید روغن را روی مو یا پوست خود بمالید ، حتماً یک تست پچ برای بررسی عوارض جانبی انجام دهید.

خلاصه

روغن هسته انگور سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است که می تواند باعث التهاب شود. هم روغن هسته انگور و هم روغن زیتون کالری بالایی دارند و در صورت استفاده موضعی می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند.

روغن هسته انگور و روغن زیتون دو روغن سرخ کردنی سالم با فهرستی طولانی از فواید هستند.

اگرچه تفاوت های جزئی در ارزش تغذیه ای و استفاده بالقوه آنها وجود دارد ، اما هر دو مکمل عالی برای یک رژیم غذایی سالم و جامع هستند.

به خاطر داشته باشید که روغن هسته انگور ممکن است در دمای بالا پایداری کمتری داشته باشد و حاوی اسیدهای چرب امگا 6 بیشتری باشد.

علاوه بر این ، هر دو روغن باید به طور متعادل و همراه با سایر مواد غنی از مواد مغذی مصرف شوند تا از سلامت کلی بدن حمایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید