رژیم غذایی برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل تغییرات رژیم غذایی ، تغییرات در فعالیت بدنی و رفتار درمانی همزمان باشد. به طور کلی ، چندین نکته در تغذیه درمانی چاقی وجود دارد که باید برای کاهش موفقیت آمیز وزن و حفظ سلامتی و همچنین کاهش وزن مورد توجه قرار گیرد. اولین هدف این است که 5-7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. برنامه های رژیم غذایی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم مصرف: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) طراحی می شوند. این رژیم های غذایی معمولاً از 400 به 500 گرم در هفته کاهش می یابد. از نظر تغذیه ای ، رژیم غذایی سالم باید نیاز بدن به عناصر کمیاب مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند ، علاوه بر تأمین عناصر مغذی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلو کالری در روز مصرف می کنند. این رژیم معمولاً حاوی 100 تا 70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار مهم است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شده و حداکثر به مدت 3-6 ماه یا 12-16 هفته تنظیم شوند.

رژیم های غذایی با رژیم های بسیار کم انرژی و ایزو کالریک: این رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] همچنین روزانه بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (25 درصد از نیازهای مورد نیاز فرد به انرژی ، که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (مطابق با نیازهای برآورد شده انرژی فرد) نامیده می شود. به این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در برخی از بیماران در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی همراه بود.

رژیم های غذایی با جایگزین های غذایی: یکی از راه های کنترل حجم غذای شما استفاده از غذاهای آماده به جای غذای اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن در هر دو مرحله کاهش وزن و تثبیت وزن بسیار مثر باشد زیرا میزان کالری و ترکیبات بدست آمده را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم های کم کربوهیدرات ، کم قند خون و پروتئین بالا” بیشترین تأثیر را بر کاهش وزن داشت. طرفداران رژیم کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از دلایل شیوع روزافزون چاقی استفاده از رژیم های کم چرب و کربوهیدرات بالا است که البته به نوع کربوهیدرات مصرفی نیز بستگی دارد.

لازم به ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر سایر روشها برتری ندارد. هنگام طراحی رژیم غذایی ، فرد باید نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت او را در نظر بگیرد. عوامل م thatثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض ناشی از آن بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (به عنوان مثال نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی باید در فرد بررسی شود.

[1]

روز بعد روزه گرفتن

دیدگاهتان را بنویسید