پرطرفدارترین رژیم سال کدام است؟ رژیم کتوژنیک چیست؟


پرطرفدارترین رژیم سال کدام است؟ رژیم کتوژنیک چیست؟

طبق نظرسنجی های اخیر ، رژیم کتوژنیک دوباره به عنوان محبوب ترین رژیم سال در ایالات متحده معرفی شد.

در این رژیم ، بدن انرژی بیشتری نسبت به چربی ها تامین می کند که حدود 90 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه بدن است.

به عنوان مثال ، در این رژیم از چربی و روغن برای تهیه قهوه استفاده می شود و بسیاری از همبرگرهای پنیری بدون نان معمولی خورده می شوند.

در عوض ، غلات ، حبوبات ، میوه ها ، سبزیجات نشاسته ای و غیره باید وارد این رژیم شوند تا وارد مرحله کتوز شوند.

وقتی بدن شروع به سوزاندن چربی به جای گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی می کند ، بدن وارد مرحله کتوز می شود.

غذای کتوژنیک - پرطرفدارترین رژیم سال کدام است؟  رژیم کتوژنیک چیست؟

“ویتنی لینسنمایر ، سخنگوی آکادمی تغذیه آمریکا”

این رژیم غذایی برای کاهش وزن ، سوزاندن کالری بیشتر ، کاهش گرسنگی ، کنترل دیابت ، درمان صرع مداوم ، افزایش فشار خون و کلسترول و همچنین کاهش تری گلیسیرید و تبدیل نوع سوخت مصرفی بدن به چربی مورد استقبال قرار گرفته است. اخبار عامه نیز نشان می دهد که رژیم در حال حرکت است و به نتایج مثبتی دست می یابد.

دکتر ویلیام یانسی ، مدیر مرکز رژیم و تناسب اندام دوک ، گفت:

ما مزایای قابل توجهی را مشاهده می کنیم.

من می خواهم برای درک بهتر رژیم کتوژنیک مثال بزنم. به خودرویی با دو کوره فکر کنید که هم با گاز و هم با بنزین باز شود. این خودرو همیشه با گاز کار می کرد و اکنون در وسط جاده بنزین تمام می شود و خاموش می شود. چه کار می کنی؟ دکمه گاز را فشار می دهید تا بتوانید از سوخت جایگزین استفاده کنید. فقط با بنزین در ماشین شما بهتر و سریعتر کار می کند. بدن ما مانند این خودرو با دو نوع سوخت است. کربوهیدرات ها و چربی ها. حالا وقتی کربوهیدرات کم می کنید چه اتفاقی می افتد؟ البته ، شما را در وسط نمی گذارد ، زیرا می تواند به جای کربوهیدرات از چربی استفاده کند. همچنین با سوزاندن چربی بهتر عمل می کند.

رژیم کتوژنیک این دارو ابتدا برای درمان بیماران مبتلا به صرع استفاده می شد ، اما در حال حاضر یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن است. رژیم کتو مصرف کربوهیدرات را به میزان چشمگیری کاهش می دهد (حدود 5) و جایگزین چربی ها می شود. کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف چربی بدن را در حالت کتوز قرار می دهد.

نمودار کتو رژیم 95397 697 494x400 - محبوب ترین رژیم سال کدام است؟  رژیم کتوژنیک چیست؟

هدف رژیم کتو ورود به حالت کتوز توسط متابولیسم چربی است. در کتوز بدن به جای کربوهیدرات از چربی برای انرژی استفاده می کند. با مقدار کمی کربوهیدرات ، چربی ها به کتون تبدیل می شوند و انرژی بدن را تامین می کنند.

b3uf photo 2018 10 09 23 45 12 726x400 - محبوب ترین رژیم سال کدام است؟  رژیم کتوژنیک چیست؟

منظور از کتوز چیست؟

سوخت اصلی بدن برای تامین انرژی کربوهیدرات ها (قند یا گلوکز) است ، اما در رژیم کتوژنیک که ارتباطی با کربوهیدرات ها ندارد ، بدن برای سوخت به چربی می رود. نام علمی این تغییر در وضعیت بدن ، از سوزاندن گلوکز تا سوزاندن چربی ، کتوز است.

انواع رژیم های کتوژنیک چیست؟

به طور کلی چهار نوع رژیم کتوژنیک وجود دارد: رژیم های کتوژنیک استاندارد ، رژیم های کتوژنیک دوره ای یا دوره ای ، رژیم های کتوژنیک هدف دار و رژیم های کتوژنیک با پروتئین بالا به تفصیل در زیر توضیح داده شده است. در ادامه مقاله ، با بیان درشت مغذی ها روبرو خواهید شد. غذاهایی که روزانه می خوریم به دو دسته تقسیم می شوند. ریز مغذی ها و درشت مغذی ها. درشت مغذی ها شامل سه دسته از چربی های ضروری ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها و ریزمغذی ها شامل ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

1- رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

مناسب برای مبتدیان نسبت درشت مغذی ها در این رژیم: 75٪ چربی ، 15-20٪ پروتئین ، 5 تا 10٪ کربوهیدرات

این نوع رژیم شامل 5٪ کربوهیدرات ، 20٪ پروتئین و 75٪ چربی است. این بدان معناست که میزان چربی بیشتر است. در رژیم کتوژنیک استاندارد ، همه غذاها و میان وعده های اصلی بر اساس چربی هایی مانند آووکادو ، گوشت خوک ، چربی های سالم ، ماهی و گوشت چرب ، زیتون و روغن زیتون است. مقدار چربی مصرف شده در این رژیم غذایی روزانه باید سه چهارم فنجان روغن زیتون باشد.

برای میوه ها و سبزیجات بهتر است از سبزیجات غیر نشاسته ای (هویج ، اسفناج ، کلم بروکلی و …) و میوه های کم کربوهیدرات مانند توت و خربزه استفاده کنید. متوسط ​​مصرف پروتئین در هر وعده حدود 112 گرم گوشت ، ماهی یا مرغ است.

2- رژیم کتوژنیک دوره ای یا دوره ای (CKD)

مناسب برای ورزشکاران نسبت مواد مغذی در این رژیم: 75٪ چربی ، 15٪ تا 20٪ پروتئین ، 5-10٪ کربوهیدرات در روزهای کتو و 25٪ چربی ، 25٪ پروتئین و 50٪ کربوهیدرات در روزهای فراغت.

رژیم کتوژنیک دوره ای یا دوره ای راهی آسان تر برای افزودن چربی به رژیم غذایی است و به شما این امکان را می دهد که در روزهای آزاد رژیم متعادل تری را حفظ کنید. این رژیم شامل رژیم کتوژنیک دوره ای ، رژیم کتوژنیک پنج روزه استاندارد و رژیم غذایی غیر کتوژنیک دو روز در هفته است. برخی افراد ترجیح می دهند روزهای رایگان خود را در روزهای خاصی مانند تعطیلات ، تولد و عروسی سپری کنند.

توصیه ما این است که از کربوهیدراتهای سالم مانند میوه ها ، سبزیجات نشاسته ای ، محصولات لبنی و غلات کامل (به استثنای غذاهای فرآوری شده یا شیرین) استفاده کنید تا در روزهای رایگان نتایج بهتری بگیرید.

رژیم کتوژنیک هدف (TKD)

مناسب برای بدنسازان نسبت مواد مغذی در این رژیم: 65-70 fat چربی ، 20 protein پروتئین ، 10-15 carbohyd کربوهیدرات

رژیم های کتوژنیک هدفمند در بین ورزشکاران و افراد فعال که رژیم کتوژنیک را انتخاب می کنند اما به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارند رایج است. در این رژیم به افراد اجازه داده می شود 20 تا 30 درصد کربوهیدرات را قبل و بعد از ورزش مصرف کنند تا شدت ورزش افزایش یابد (میزان کربوهیدرات مصرف شده در طول روز 70-80 گرم است). محبوب ترین رژیم غذایی

بهترین گزینه افزودن میوه ، شیر یا غذاهای غلات است. خوشبختانه کربوهیدرات هایی که در این رژیم می خوریم بسیار راحت سوزانده می شوند و به عنوان چربی در بدن تجمع نمی یابند.

4- رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

مناسب برای افراد دارای فعالیت بدنی قوی نسبت مواد مغذی در این رژیم: 60-65 fat چربی ، 30 protein پروتئین ، 5-10 carbohyd کربوهیدرات

در این نوع رژیم کتوژنیک ، شما باید 120 گرم پروتئین (یا چهار 115 گرم گوشت قرمز ، ماهی یا مرغ) و حدود 130 گرم چربی در روز مصرف کنید. کربوهیدرات ها هنوز محدود هستند و کمتر از 10 درصد کالری روزانه شما را تشکیل می دهند.

بسیاری از مردم این رژیم را ترجیح می دهند زیرا می توانند پروتئین و چربی کمتری نسبت به این رژیم کتنی مصرف کنند. البته چنین رژیمی ممکن است باعث کتوز نشود ، زیرا پروتئین مانند کربوهیدرات ها می تواند به گلوکز و سوخت تبدیل شود. با این حال ، به طور کلی ، این نوع رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن نیز می شود. محبوب ترین رژیم غذایی

چه نوع رژیم کتوژنیک را باید انتخاب کنیم؟

اینکه کدام نوع رژیم کتو را انتخاب کنید کاملاً به هدف شما بستگی دارد ، اما رایج ترین آنها رژیم کتوژنیک استاندارد است که برای مبتدیان انتخاب خوبی است. رژیم کتوژنیک هدفمند برای ورزشکاران عالی است ، اما بهتر است بدنسازان به صورت دوره ای یا دوره ای از رژیم غذایی پیروی کنند. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا برای افراد فعال از نظر جسمی نیز مفید است. به عنوان مثال ، اگر فقط 20 the از کالری مصرف شده در رژیم غذایی استاندارد باید دارای پروتئین باشد ، در رژیم کتو با پروتئین بالا این مقدار باید به 35 افزایش یابد.

آیا می توانم با رژیم کتو وزن کم کنم؟

شواهد نشان می دهد که با رژیم کتو ، شما می توانید وزن خود را در 2 تا 6 ماه بیشتر از سایر رژیم های استاندارد کاهش دهید و سالم تر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید