چقدر باید بخورند؟


اگر والدین جدیدی هستید ، ممکن است این سوال را داشته باشید که چه مقدار نمک در رژیم غذایی فرزند شما مجاز است.

اگرچه نمک ترکیبی است که همه افراد در رژیم غذایی خود به آن نیاز دارند ، اما نوزادان نباید بیش از حد از آن استفاده کنند زیرا کلیه های در حال توسعه هنوز قادر به پردازش مقادیر زیادی از آن نیستند.

دادن نمک زیاد به کودک در طول زمان می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا شود. در موارد شدید و نادر ، کودکی که مقدار زیادی نمک مصرف کرده است حتی ممکن است به اورژانس برسد.

نمک زیاد در دوران نوزادی و کودکی نیز می تواند تمایل مادام العمر به غذاهای شور را تشویق کند.

این مقاله آنچه شما باید در مورد نمک و نوزادان بدانید ، توضیح می دهد ، از جمله اینکه چقدر نمک بی خطر است و چگونه می توان تعیین کرد که آیا کودک شما نمک زیادی داشته است.

شما می توانید نمک را به غذای کودک خود اضافه کنید به این امید که طعم آن بهتر شود و کودک شما را به خوردن ترغیب کند.

اگر برای تغذیه نوزاد خود از روش تغذیه با شیر مادر استفاده می کنید ، می توانید غذاهایی را که حاوی نمک بیشتری است به نوزادان بدهید فقط به این دلیل که به آنها غذاهای شور می خورید که در بزرگسالی می خورید (1، 2)

با این حال ، نوزادانی که نمک زیادی در رژیم غذایی خود دریافت می کنند ، ممکن است مشکلاتی داشته باشند.

کلیه های کودک هنوز نابالغ هستند و کمتر از کلیه های بزرگسالان قادر به تصفیه نمک اضافی هستند. در نتیجه ، رژیم غذایی بسیار غنی از نمک می تواند به کلیه های کودک شما آسیب برساند. رژیم غذایی غنی از نمک همچنین می تواند بر سلامت و طعم طولانی مدت نوزاد شما تأثیر بگذارد (3، 4)

نوزادان با ترجیح غذاهای شیرین ، شور و طعم امامی به دنیا می آیند (1، 4، 5)

ارائه مجدد غذاهای شور می تواند این طعم طبیعی را افزایش دهد ، احتمالاً فرزند شما را مجبور می کند غذاهای شور را بر غذاهای طبیعی کم تر ترجیح دهد.

غذاهای فرآوری شده ، که معمولاً شور هستند اما به طور کلی غنی از مواد مغذی نیستند ، ممکن است غذاهای کامل با محتوای طبیعی نمک کمتر ، مانند سبزیجات را ترجیح دهند.4، 6، 7، 8، 9)

در نهایت ، رژیم های غنی از نمک می توانند باعث افزایش فشار خون نوزاد شما شوند. مطالعات نشان می دهد که اثر افزایش فشار خون نمک در نوزادان بیشتر از بزرگسالان است (3)

در نتیجه ، نوزادانی که از رژیم غذایی پر نمک استفاده می کنند ، در دوران کودکی و نوجوانی دارای فشار خون بالاتری هستند ، که ممکن است بعداً خطر بیماری قلبی را افزایش دهد (10، 11)

در موارد شدید ، مصرف زیاد نمک ممکن است به مراقبت های فوری پزشکی و در مواردی حتی مرگ نیاز داشته باشد. با این حال ، این به ندرت اتفاق می افتد و معمولاً به این دلیل رخ می دهد که کودک به طور تصادفی مقداری نمک می خورد که بسیار بیشتر از مقدار معمول والدین به غذا است (12).

خلاصه

نمک زیاد می تواند به کلیه های نوزاد شما آسیب برساند ، فشار خون شما را بالا ببرد و احتمالاً بعداً خطر بیماری قلبی را افزایش دهد. رژیم غذایی غنی از نمک نیز می تواند باعث شود فرزند شما ترجیح پایداری برای غذاهای شور داشته باشد.

سدیم ، جزء اصلی نمک سفره ، یک ماده مغذی ضروری است. همه ، از جمله نوزادان ، به مقدار کمی نیاز دارند تا به درستی کار کند.

نوزادان خردسال تا 6 ماهگی نیاز روزانه خود به سدیم را فقط از طریق شیر مادر و شیر خشک تامین می کنند.

این کودکان 7 تا 12 ماهه می توانند نیازهای خود را از طریق شیر مادر یا شیر خشک نوزاد و مقدار کمی سدیم ، که به طور طبیعی در غذاهای تکمیلی فرآوری نشده وجود دارد ، تامین کنند.

متخصصان توصیه می کنند در 12 ماه اول نمک به غذای کودک خود اضافه نکنید.2، 4، 5)

گهگاه یک وعده غذایی با نمک میل کنید. گاهی اوقات می توانید غذاهای بسته بندی شده یا فرآوری شده را با نمک اضافی به کودک خود بدهید یا اجازه دهید یک وعده غذایی را از بشقاب شما امتحان کند. با این حال ، سعی کنید نمک به غذاهایی که برای نوزاد خود تهیه می کنید اضافه نکنید.

پس از 1 سالگی ، توصیه ها کمی متفاوت است. به عنوان مثال ، سازمان ایمنی غذایی اروپا (EFSA) معتقد است که 1100 میلی گرم سدیم در روز – حدود نصف قاشق چای خوری (2.8 گرم) نمک خوراکی – برای کودکان 1 تا 3 سال (13) بی خطر است و مناسب است.

در ایالات متحده ، توصیه ها برای همان گروه سنی به طور متوسط ​​800 میلی گرم سدیم در روز است. این حدود 0.4 قاشق چای خوری (2 گرم) نمک سفره در روز است (14).

خلاصه

نوزادان زیر 12 ماه نباید از نمک غذایی استفاده کنند. برای کودکان زیر 4 سال ، مصرف 0.4-0.5 قاشق چایخوری نمک بی خطر به نظر می رسد.

اگر کودک شما یک غذای بیش از حد شور بخورد ، ممکن است احساس تشنگی بیشتری نسبت به حالت عادی داشته باشد. به طور معمول ، شما بلافاصله متوجه رژیم غذایی پر نمک نمی شوید ، بلکه به مرور زمان متوجه می شوید.

در موارد بسیار نادر ، کودکی که بیش از حد نمک خورده است ممکن است دچار هیپرناتریمی شود ، وضعیتی که در آن سدیم بیش از حد در خون گردش می کند.

در صورت عدم درمان ، هیپرناترمی می تواند منجر به تحریک پذیری و تحریک در نوزادان و خواب آلودگی ، بی حالی و عدم واکنش در طول زمان شود. در موارد شدید ، هایپرناتریمی می تواند منجر به کما و حتی مرگ شود (15)

تشخیص اشکال خفیف هیپرناترمی در نوزادان دشوارتر است. علائمی که نشان می دهد کودک شما ممکن است دارای حالت خفیف هایپرناترمی باشد شامل تشنگی شدید و بافت پوست نرم یا مخملی است.

نوزادان بسیار خردسال اگر به طور تصادفی نمک زیادی بخورند می توانند گریه کنند.

اگر فکر می کنید نوزاد شما نمک زیادی دارد یا علائم هیپرناترمی را نشان می دهد ، با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

خلاصه

اگر کودک شما هر از گاهی غذای شور می خورد ، ممکن است متوجه تشنگی او شوید. در موارد بسیار نادر ، نوزادانی که مقدار زیادی نمک مصرف کرده اند ممکن است دچار هیپرناترمی شوند و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

به عنوان والدین ، ​​می توانید میزان نمک کودک خود را از چندین طریق محدود کنید.

بیشتر پوره های غذای کودک ممکن است حاوی مقادیر کمی سدیم طبیعی از غذاهایی باشند که از آنها تهیه شده اند ، اما در صورت وجود نمک بسیار کم. اگر کودک شما در حال حاضر فقط آنها را می خورد ، بعید است که نمک زیادی مصرف کند.

اگر خودتان غذای کودک تهیه می کنید ، از افزودن نمک صرف نظر کنید ، غذاهای تازه را انتخاب کنید و برچسب روی سبزیجات و میوه های یخ زده یا کنسرو شده را برای میزان سدیم کمتر بررسی کنید.

همچنین ، قبل از افزودن غذاهای کنسرو شده مانند لوبیا ، عدس ، نخود فرنگی و سبزیجات به پوره یا وعده غذایی ، حتماً آنها را آبکشی کنید. این به کاهش میزان سدیم آنها کمک می کند (16).

اگر در حال تهیه شیر از نوزاد هستید ، می توانید قبل از افزودن نمک ، قسمتی از غذای نوزاد را جدا کنید یا غذاهای خانوادگی را با ادویه جات و گیاهان به جای نمک آماده کنید.

میزان سدیم غذاهایی را که اغلب می خرید مانند نان ، غلات و سس ها بررسی کنید. بیشتر غذاهای بسته بندی شده دارای نسخه سدیم کمتری هستند و مقایسه برچسب ها می تواند به شما در یافتن نام تجاری با نمک کمتری کمک کند.

غذاهای منجمد و همچنین غذاهای آماده غذا یا رستوران معمولاً حاوی نمک بیشتری هستند. گاهی اوقات خوردن این وعده ها برای کودک خوب است ، اما هنگام غذا خوردن در بیرون ، جایگزینی با میزان نمک کمتر این است که مقداری غذا از خانه به نوزاد بیاورید.

خلاصه

با خوردن غذای بدون نمک می توانید میزان سدیم کودک را کاهش دهید. جایگزینی گزینه های کم سدیم مانند نان و سس نیز می تواند مفید باشد.

نوزادان در رژیم غذایی خود به مقدار کمی نمک نیاز دارند. با این حال ، بدن آنها نمی تواند مقادیر زیادی را تحمل کند. نوزادانی که نمک بیش از حد تغذیه می کنند ممکن است در معرض آسیب کلیه ، فشار خون بالا و احتمالاً حتی افزایش بیماری قلبی باشند.

علاوه بر این ، رژیم غذایی سرشار از نمک می تواند باعث شود نوزادان غذاهای شور را در طول زندگی ترجیح دهند و احتمالاً کیفیت کلی رژیم غذایی آنها را کاهش می دهد.

سعی کنید در کمتر از 12 ماهگی به غذای کودک خود نمک اضافه نکنید. پس از 1 سال ، می توانید مقدار کمی نمک در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید