کم کاری تیروئید هر چیزی است [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لب های افتاده ، روی ترازوهای دیجیتالی که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورده بود ، فرود آمدم.

من از این مقیاس خیلی خوب استفاده نکردم تا زمانی که آن را برای مدتی احساس کردم حجم من رو به افزایش است و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و از همه ترسناک تر لباسهای من مناسب نبود

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم سابق. حتی صبح هایی که از خواب بیدار می شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا انگار تا صبح زمین می اندازد.

جالب بود که در تمام عمرم با آن روبرو بودم و نمی دانستم چه چیزی باعث خواب آلودگی و بی حوصلگی من شده است. یک روز خواهرم پیشنهاد داد که به پزشک مراجعه کنم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته ، من باید خشکی ، نفخ و سرما را به علائم خود اضافه کنم.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل دقیقاً همین پروانه کوچک جلوی گردن ماست. فریب آتش کوچکی را نخورید که آنقدر می سوزد که احساس سلامتی و طراوت می کنید ، یا آن احساسات خوب را از دست ندهید.

اگر دائماً احساس کسالت می کنید و انرژی ندارید و با سایر احساسات متناقض مبارزه می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با عملکرد ناکافی تیروئید آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید هورمون های زیادی ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

این هورمون ها به شدت بر متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی در بدن ما تأثیر می گذارد. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب م effectivenessثر هستند. گویی آنها دستور زندگی می دهند و تسلیم اعضای بدن ما نمی شوند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده سست می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمان هایی مانند اثرات اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، پرتودرمانی ، استفاده از برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با داروهای ید رادیواکتیو یا تیروئید). آنها به دنبال عادی سازی عملکرد تیروئید هستند که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمونهای تیروئید شود) ، جراحی تیروئید برای برداشتن تمام یا قسمتی از غده و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما نیز بی حوصله و خواب آلود هستیم ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، اما این پروانه کوچک قرار نیست به یک هیولای خطرناک تبدیل شود. این یک بیماری کاملاً کنترل شده است و زندگی در صلح با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نه.

چگونه می توان با رعایت رژیم غذایی کم کاری تیروئید را جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید و به من بپیوندید تا در مورد آنچه می توان و نمی توان با غذای تیروئید وستون انجام داد ، به شما بگویم. دانستن این موضوع و عمل به آنها حتی می تواند شما را از هورمون ها و داروهای غیر طبیعی نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم غذایی تجویز شده ای برای نارسایی تیروئید وجود ندارد. برای کاهش عوارض جانبی ، داشتن رژیم غذایی متعادل کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی لازم را برای بدن فراهم می کند ، بلکه در برابر کمبود مواد معدنی نیز محافظت می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری بدن خود را عاقلانه مدیریت کنید. نگران نباشید ، شما باید وزن خود را کاهش دهید. با این حال ، کنترل وزن و کالری بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از یک برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید وزن شما خیلی کند رشد می کند و لاک پشت به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر افزایش وزن سریعتر و آشکارتر مشاهده کردید ، میزان کالری دریافتی خود را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید میزان پروتئین مصرفی روزانه خود را بدانید. زیرا پروتئین عناصر ضروری و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارند و به راحتی کالری مورد نیاز خود را کنترل می کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، محصولات لبنی کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. با اطمینان از اینکه آنها در وعده های غذایی شما هستند ، می توانید کالری کمتری دریافت کنید در حالی که سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تامین می کنید.
  • غلات کامل را در رژیم غذایی خود قرار دهید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات سالم 100٪ مکمل مفید و مغذی برای عادات غذایی شما هستند. از آنجا که حاوی تمام قسمت های غلات کامل است ، روی فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده کار می کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. با این حال ، هنوز هیچ دلیل جدی وجود ندارد که چرا باید به طور کامل از رژیم غذایی این افراد حذف شود (8). سویا اغلب حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود و حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر است و به اندازه کافی استفاده از آن را محدود کنید. غذاهایی که سرشار از سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، سوسیس ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • برخی مواد معدنی وجود دارد که باید از آنها در رژیم غذایی خود مطمئن باشید. ید، سلناس ایر روی سه عنصر حیاتی برای عملکرد خوب تیروئید مورد نیاز است.

ید (من) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. طبیعتاً کمبود آن می تواند ما را به تنبلی و کم کاری تیروئید تبدیل کند (11) بنابراین توصیه می کنم در صورت کمبود ید حتماً از نمک های یددار در غذا استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ.

سلناس (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی شبیه به سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید روی نیز نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به غده تیروئید می گوید هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند ، بنابراین این غذاها را با رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

بنابراین بیایید نتیجه بگیریم که ترکیبی از تخم مرغ (خوب برای استفاده کامل). از آنجا که زرده سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ دارای پروتئین زیاد است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، بیشتر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی) سبزیجات و اسفناج ، محدودتر و پخته شده) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل را ارائه دهند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند منجر به مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین از این مکمل های معدنی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید. بنابراین می توانید روی بوم بیفتید.

  • گواتروژن ها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که غده تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در واقع گواتر عملکرد طبیعی تیروئید را مختل می کند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم ، کلم و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که تولید این غذاها ترکیبات پیوند را غیرفعال می کند (16). در هر صورت ، باید مصرف این مواد را محدود کنید.

  • با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از لیست غذاهای شما حذف خواهند شد. همه می دانیم که این غذاها کالری بالایی دارند و افزایش وزن شما را افزایش می دهند.

4 نکته مهم کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید زیرا خواب کمتر از 7-8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که باید به غذاهایی که هنگام خوردن می خورید توجه زیادی داشته باشید. این به کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با استفاده از یوگا و مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. این باعث کاهش استرس می شود ، بنابراین وزن شما ثابت و سالم است.
  • می توانید کربوهیدرات مصرفی خود را تا حد متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات میزان هورمون های تیروئید را کاهش می دهد.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما در میان بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید