تراشه هواوی سال‌ها از فناوری ایالات‌متحده عقب‌تر است


«جینا ریموندو»، وزیر بازرگانی آمریکا، اخیراً گفته است که جدیدترین تلفن شرکت هواوی نشان می‌دهد که چین از فناوری تراشه‌های پیشرفته ایالات‌متحده عقب مانده است. او ادعاهای این شرکت درباره پیشرفت در ساخت تراشه را کم‌اهمیت جلوه داد.

براساس گزارش رویترز، جینا ریموندو گفته که تحریم‌های صادراتی علیه چین کارساز بوده است:

«کنترل‌های صادراتی کارساز بوده‌اند، زیرا تراشه [هواوی] چندان خوب نیست و سال‌ها از آنچه در ایالات‌متحده داریم، عقب‌تر است. ما پیچیده‌ترین نیمه‌رساناها را در جهان داریم.»

البته در سال گذشته میلادی، وقتی که ریموندو از چین بازدید کرد، هواوی با رونمایی از یک گوشی هوشمند مجهز به تراشه پیشرفته 7 نانومتری بومی، این کشور غربی را شگفت‌زده کرد؛ چون این فناوری نسل‌ها جلوتر از تخمین‌های ایالات‌متحده بود.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا

پیشرفت هواوی با وجود تحریم‌های آمریکا

هواوی از سال 2019 در لیست محدودیت‌های تجاری آمریکا قرار گرفته است و به‌رغم تلاش‌های مداوم دولت آمریکا برای فلج‌کردن صنعت نیمه‌رساناهای این کشور آسیایی، غول فناوری چین با معرفی میت 60 پرو به‌عنوان نمادی از تجدید حیات فناوری چین درنظر گرفته شد.

بااین‌حال، وزیر بازرگانی آمریکا به‌تازگی پیشرفت‌های هواوی را نسبت به فناوری‌های آمریکا کم‌اهمیت دانسته است و می‌گوید که این شرکت سال‌ها از آنچه در ایالات‌متحده وجود دارد، عقب‌تر است. او اذعان دارد که آمریکا پیچیده‌ترین نیمه‌رساناها را در جهان دارد و چین فاقد آن‌هاست.

با وجود تأکید دولت آمریکا بر تحریم چین، برخی شرکت‌ها مانند اینتل، مجوزهایی به ارزش میلیاردها دلار برای ادامه فروش به شرکت‌های چینی دریافت کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد که اولین لپ‌تاپ مجهز به هوش مصنوعی هواوی با تراشه اینتل عرضه می‌شود و این مسئله خشم قانون‌گذاران ایالات‌متحده را در پی داشته است.

آمریکا همچنین برخی کشورها مانند هلند، ژاپن کره جنوبی و آلمان را برای محدودکردن بیشتر دسترسی چین به فناوری خارجی تحت فشار قرار داده است.



منبع