عرضه چیپ هوش مصنوعی H20 انویدیا به چین ظاهراً عقب افتاده است


ماه گذشته گفته شده بود که انویدیا ظاهراً می‌خواهد برای دورزدن تحریم‌ها، سه تراشه هوش مصنوعی جدید برای چین مانند H20 بسازد. حالا ظاهراً این شرکت به‌دلیل نگرانی تولیدکنندگان سرور برنامه‌های خود را به تأخیر انداخته است.

ایالات متحده اخیراً دستوری را مبنی بر عدم صادرات پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا به چین صادر کرد اما غول فناوری تصمیم گرفت تا راه‌حل جدیدی پیدا کند و اعلام کرد که حداقل سه پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی جدید را برای بازار چین تولید می‌کند که شامل H20 SXM ،PCIe L20 و PCIe L2 می‌شود. این تراشه‌ها از نظر پیکربندی نسبت به چیپ‌های H800 و A800 که مشتریان چینی قبلاً به آن‌ها دسترسی داشته‌اند، ضعیف‌تر هستند.

بااین‌حال، اکنون به‌نظر می‌رسد که انویدیا مجبور شده تا «ورود مجدد» خود به بازار چین را به تعویق بیندازد، زیرا منابع صنعتی به نقل از رویترز اعلام کرده‌اند که این شرکت نمی‌تواند عرضه بهترین محصولات موردانتظار خود، یعنی H20 AI را به چین انجام دهد.

در حالی که شایعه شده بود انویدیا می‌خواهد چیپ H20 را در اواسط ماه نوامبر عرضه کند، به‌نظر می‌رسد که آن‌ها با موانعی روبرو شده‌اند و عرضه آن چیپ فعلاً به سه ماهه اول سال 2024 موکول شده است. در رابطه با سایر چیپ‌ها، منابع می‌گویند که L20 همچنان قرار است در زمان برنامه‌ریزی‌شده خود عرضه شود و هیچ اشاره‌ای به L2 نشده است.

دلیل جلوگیری از عرضه چیپ هوش مصنوعی انویدیا به چین

دلیل جلوگیری از عرضه H20 به‌طور کامل توضیح داده نشده است، اما این موضوع احتمالاً به سازگاری چیپ با سرورهای بازارهای چین مربوط می‌شود. H20 نه تنها بالاترین عملکرد را در بین نسخه‌های جدید چینی دارد، بلکه از نظر ساخت نیز نسبت به سایر مدل‌ها قابل‌ملاحظه‌تر است. انویدیا ظاهراً در تلاش است تا از هر نوع رقابتی در بازار چین جلوگیری کند، اما تأخیر به‌وجودآمده برای عرضه چیپ H20 احتمالاً می‌تواند برای این شرکت مشکل‌ساز باشد.

پس از محدودیت‌های صادراتی جدیدی که برای انویدیا اعمال شده است، رقبای آن مانند هواوی فرصتی برای سرمایه‌گذاری پیدا کرده‌اند و به همین دلیل شرکت‌های بزرگ فناوری چین مانند تنسنت و بایدو به‌دنبال استفاده از تراشه هوش مصنوعی Ascend هوآوی برای وظایف کم‌مصرف خود هستند.



منبع