میکروب‌هایی با قابلیت تجزیه پلاستیک در دمای پایین کشف شدند


دانشمندان سوئیسی میکروب‌هایی سازگار با سرما را کشف کرده‌اند که می‌توانند انواع مختلف پلاستیک را در دمای پایین‌تر از چیزی که در حال حاضر نیاز است، تجزیه کنند. با این کشف، انتظار می‌رود تا در آینده روشی مقرون‌به‌صرفه‌تر برای برطرف کردن مشکل آلودگی پلاستیکی توسعه داد.

در حال حاضر نیز چندین میکروب کشف شده که با تولید آنزیم، می‌توانند پلاستیک را تجزیه کنند. اما این آنزیم‌ها معمولاً فقط در دمای بالاتر از 30 درجه سانتی‌گراد می‌توانند این کار را انجام دهند. حالا تیمی از دانشمندان سوئیسی با رفتن به مناطق کوهستانی و قطبی گرینلند و سوئیس، از 19 سویه باکتری و 15 قارچ که روی پلاستیک‌های دور ریخته شده یا دفن شده قرار داشتند، نمونه برداری کردند.

تجزیه پلاستیک در دمای 15 درجه سانتی‌گراد

آن‌ها سپس تلاش کردند تا نمونه‌های جمع‌آوری شده را در محیط تاریک آزمایشگاه و دمای 15 درجه سانتی‌گراد پرورش دادند. در نهایت، دانشمندان متوجه شدند که سویه‌های باکتریایی متعلق به شاخه Actinobacteria و Proteobacteria و همچنین قارچ‌های نژاد Ascomycota و Mucoromycota می‌توانند در این دما رشد کنند.

سپس توانایی هر یک از این سویه‌ها برای تجزیه پلی اتیلن غیرقابل تجزیه (PE) و پلی استر-پلی‌اورتان زیست تخریب پذیر (PUR) و همچنین دو مخلوط زیست تخریب پذیر تجاری موجود از پلی بوتیلن آدیپات ترفتالات (PBAT) و اسید پلی لاکتیک (PLA) مورد آزمایش قرار گرفتند.

به گفته دانشمندان، در دمای 15 درجه سانتی‌گراد، بیش از نیمی (56 درصد) از سویه‌ها (11 قارچ و هشت باکتری) موفق شدند تا PUR را تجزیه کنند و 14 قارچ و سه باکتری در تجزیه PBAT و PLA موفق بودند. با این حال، هیچ یک از آن‌ها قادر به تجزیه پلی اتیلن نبودند، حتی پس از 126 روز قرار گرفتن روی پلاستیک.

همچنین دو گونه قارچی نامشخص از جنس Neodevriesia و Lachnellula که تمام پلاستیک‌ها به جز پلی اتیلن را تجزیه کرده بودند، موفق شدند تا عنوان بهترین باکتری پلاستیک‌خوار را تصاحب کنند.

در سال 2020، اعلام شده بود که تولید سالانه جهانی پلاستیک به 367 مگاتن رسیده و این میزان همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، بنابراین کاهش آلودگی پلاستیکی خشکی‌ها و اقیانوس‌ها یکی از نیازهای اصلی دنیای امروزه محسوب می‌شود.