وزارت دادگستری و FTC آمریکا درباره برخورد اپل با Beeper Mini تحقیق می‌کنند


پس از کشمکش چند هفته اخیر Beeper با اپل و اعتراف این شرکت به شکست در مقابل اپل، حالا خبرهای خوبی برای «بیپر» به گوش می‌رسد. وزارت دادگستری ایالات‌متحده و کمیسیون تجارت فدرال (FTC) ظاهراً تحقیقات در مورد اقدام ضدرقابتی احتمالی اپل را شروع می‌کنند. این تحقیقات در پی نامه اخیر گروهی از نمایندگان کنگره است که از وزارت دادگستری خواسته بودند تحقیقاتی را دراین‌باره انجام دهد.

براساس گزارش نیویورک تایمز، وزارت دادگستری (DOJ) درحال انجام تحقیقات اولیه در مورد مسدودکردن اپلیکیشن Beeper Mini توسط اپل است. این اپلیکیشن به کاربران اندروید امکان دسترسی به iMessage را می‌داد. به نظر می‌رسد کمیسیون تجارت فدرال (FTC) نیز درحال ارزیابی اقدامات اپل است.

کشمکش‌های اپل و Beeper

کمیسیون تجارت فدرال در بیانیه‌ای درباره تحت‌نظر داشتن شرایط رقابت در بازار گفته است:

«در مقابله با نگرانی‌های مربوط به رفتارهای ضدرقابتی، شرکت‌ها ممکن است دلایل حفظ حریم خصوصی و امنیتی را پیش بکشند تا از تعامل محصولات و خدمات خود با محصولات و خدمات شرکت‌های دیگر امتناع کنند. به‌عنوان آژانسی که هم قوانین رقابت و هم قوانین حمایت از مصرف‌کننده را اجرا می‌کند، این کمیسیون وظیفه ارزیابی ادعاهای مربوط به حریم خصوصی و امنیت داده‌ها که بر رقابت تأثیر می‌گذارند، را برعهده دارد.»

Beeper Mini اواسط آذر ماه عرضه شد و iMessage را به اندروید آورد. سال‌هاست که شرکت‌ها برای آوردن این سرویس به اندروید تلاش‌ می‌کنند. بیشتر اوقات، این برنامه‌ها فاقد امنیت هستند و همچنین از شما می‌خواهند که با Apple ID خود به یک مک مینی که به آن دسترسی ندارید وارد شوید. اما Beeper Mini عملکرد متفاوتی داشت. شرکت Beeper توانست iMessage را مهندسی معکوس کند و در اندروید به شما اجازه می‌داد بدون نیاز به Apple ID در سرورهای iMessage پیام بفرستید.

با‌این‌حال در پی اقدامات اپل و مسدودسازی آن به مدت چند روز، این شرکت مجبور شد رویه خود را عوض کند و دیگر کاربران اندرویدی نمی‌توانستند با شماره تماس خود در آن ثبت‌نام کنند و حتماً باید Apple ID می‌داشتند. اپل به سرعت این راه را نیز مسدود کرد. سرانجام، Beeper Mini به‌کلی از ارائه iMessage روی اندروید صرف‌نظر کرد.

اپل چندی قبل اعلام کرد که در سال 2024 پشتیبانی از RCS را ارائه خواهد داد تا اتحادیه اروپا را راضی کند. بااین‌حال، ارائه این قابلیت مشکل انحصار iMessage در آیفون را حل نخواهد کرد. پیام‌های کاربران اندروید همچنان به صورت حباب‌های سبز ارسال خواهند شد؛ همچنین نسخه RCS سال بعد، نسخه‌ای ابتدایی خواهد بود و تمام ویژگی‌های RCS را ارائه نمی‌کند.



منبع