ارائه گواهی اسقاط خودرو، شرط شماره‌گذاری خودروهای وارداتی


طی چندماه گذشته، شاهد روند کند شماره گذاری خودروهای وارداتی بودیم، به نحوی که تاکنون تعدادی پیکاپ وارداتی به دست مشتریان رسیده‌اند. علاوه بر تاخیرهای ایجاد شده از سوی سازمان استاندارد، ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده نیز به عنوان یک کاهنده سرعت در این روند حضور دارد. براساس گفته‌های رییس این ستاد، شماره‌گذاری خودروهای وارداتی اعم از نو یا کارکرده نیازمند ارائه گواهی اسقاط است.

بنابر گفته‌های رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، به ازای شماره‌گذاری هر دو خودرو وارداتی بایستی یک گواهی اسقاط ارائه شود. لزوم به ارائه این گواهی، جزئی از بند ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی است. تا پیش از این واردات و شماره‌گذاری کامیون‌های کارکرده نیز نیازمند ارائه گواهی اسقاط بود. با این حال مدتی است که شرط یاد شده از شرایط شماره‌گذاری کامیون‌های دست دوم وارداتی حذف شده است.

هم‌اکنون واردکنندگان کامیون‌های دست دوم می‌توانند با پرداخت 1.5 درصد قیمت خودرو، جایگزینی برای گواهی اسقاط ارائه دهند و برای اتومبیل خود پلاک دریافت کنند. با این حال چنین شرایطی برای متقاضیان واردات خودروهای سبک وجود ندارد. بنابر گفته‌های مهران سالاریه رییس ستاد اسقاط خودروهای فرسوده، ممکن است این شرط در آینده به قانون شماره‌گذاری خودروهای وارداتی سبک نیز اضافه شود. با این حال تا زمان اصلاح آیین‌نامه واردات، متقاضیان واردات خودرو بایستی برای دریافت پلاک، گواهی اسقاط تهیه کنند.

محل مراجعه دریافت گواهی اسقاط جهت شماره‌گذاری خودروهای وارداتی کجاست؟

واردکنندگان خودرو باید نسبت به ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری در سامانه نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به نشانی NNHK.ir اقدام نمایند. سپس از طریق این سامانه، فرآیند مشخص شده را مطابق قانون برای دریافت مجوز شماره‌گذاری خودروهای خود طی کنند. این فرآیند بسیار زمان‌بر است و مطابق گفته‌های کاربران، ارائه گواهی اسقاط هفته‌ها به طول می‌انجامد.

الزام به ارائه گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، همواره یکی از بخش‌های واردات خودرو طی سالیان اخیر بوده است. پس از توقف واردات خودرو در سال 1397 و حذف عایدی گواهی‌های اسقاط، بسیاری از مراکز اسقاط خودرو در ایران به تعطیلی کشیده شدند. حاصل این اتفاق نیز تردد انبوه خودروهای فرسوده در جاده‌ها و خیابان‌های کشور است. با این حال قیمت ارائه شده از سوی ستاد نوسازی ناوگان برای لاشه خودروهای فرسوده مطابق نرخ بازار نیست. از این رو مالکان این خودروها تمایلی به اسقاط از خود نشان نمی‌دهند.