انویدیا بالاتر از TSMC، اینتل و سامسونگ سودآورترین تراشه‌ساز دنیا است


تحلیل‌ها نشان می‌دهد که انویدیا با انتشار گزارش مالی فصل سوم 2023، بالاتر از اینتل، سامسونگ و TSMC به سودآورترین شرکت تولیدکننده تراشه‌های نیمه‌رسانا در دنیا تبدیل شده است. بخشی از این موفقیت بی‌شک متأثر از بازار ابزارهای هوش مصنوعی مولد بوده است.

به‌گزارش SamMobile، «دن نایستت»، تحلیل‌گر مقیم تایپه با گردآوری گزارش‌های مالی اینتل، انویدیا، سامسونگ و TSMC از فصل اول 2021 تا امروز به این نتیجه رسیده است که انویدیا از همه رقبا بهتر عمل کرده و سودآورترین تراشه‌ساز دنیا بوده است.

درآمد این شرکت در فصل سوم امسال 18.12 میلیارد دلار و سود آن 10.42 میلیارد دلار بوده است. این ارقام از رشد سالانه 206 درصدی خبر می‌دهد و بخش عمده سود آن از تراشه‌های هوش مصنوعی برای دیتاسنترها حاصل شده است.

مقایسه سودآوری انویدیا در برابر سایر تراشه‌سازان

جهت مقایسه، شرکت TSMC به‌عنوان بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیا، 17.28 میلیارد دلار درآمد و 7.21 میلیارد دلار سود کرده است. اینتل هم در فصل سوم 2023 به درآمد 14.16 میلیارد دلار رسیده اما همچنان 8 میلیون دلار ضرر داده است. بازوی تراشه‌سازی سامسونگ نیز درآمد 12.52 میلیارد دلاری را به دست آورده اما زیان آن 2.86 میلیارد دلار بوده است.

سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های حافظه در دنیاست، اما به‌خاطر افت قیمت تراشه‌های حافظه روزهای سختی را پشت‌سر می‌گذارد. بااین‌حال، پیش‌بینی می‌شود که شرایط بازار تراشه‌های حافظه در فصول آینده بهتر شود. این غول کره جنوبی احتمالاً قراردادهایی با AMD و کوالکام هم امضا خواهد کرد تا شرایط خود را بهتر کند.

اما در مجموع برنده کل این بازار انویدیا است که رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کرده و به‌نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها روند موفقیت‌آمیز خود را متوقف کند. این شرکت اخیراً تراشه هوش مصنوعی جدیدی معرفی کرده و در تلاش است تا با معرفی تراشه‌های هوش مصنوعی مخصوص چین، تحریم‌ها را دور بزند. هرچند که تولید این تراشه‌ها ظاهراً با تأخیر مواجه شده است.



منبع