مک‌بوک ایر M3 با درب بسته، حدود 50 درصد از توان خود را از دست می‌دهد


کاربران حرفه‌ای مانند تدوین‌گرها معمولاً برای افزایش بهره‌وری، لپ‌تاپ خود را به یک یا دو نمایشگر بزرگ وصل می‌کنند. مک‌بوک ایر 13 یا 15 اینچی M3 را نیز می‌توان به دو نمایشگر خارجی متصل کرد، اما در چنین حالتی باید درب لپ‌تاپ بسته باشد. حالا در بررسی‌های جدید مشخص شده، در این حالت مک‌بوک ایر جدید اپل تقریباً نیمی از عملکرد اصلی خود را از دست می‌دهد.

براساس ویدیو بررسی Max Tech در یوتوب، در طول آزمایش‌ 3DMark Wild Life Extreme Stress مک‌بوک ایر M3 به مدت 20 دقیقه، مشخص شد که عملکرد این لپ‌تاپ در حالت بسته به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌یابد. البته در ابتدای آزمایش، این لپ‌تاپ با قدرت شروع به کار می‌کند و امتیاز 8083 را به‌دست آورد، اما به تدریج عملکرد آن پایین می‌آید؛ زیرا این لپ‌تاپ که فاقد فن برای دفع گرما است، نمی‌تواند در برابر حرارت زیاد عملکرد خوبی نشان دهد و امتیاز آن به 5916 رسید.

کاهش عملکرد مک‌بوک ایر M3 در حالت درب بسته

بررسی‌های قبلی کانال یوتوبی Max Tech نشان داد که دمای پردازنده M3 در این لپ‌تاپ در زمان انجام آزمایش به 114 درجه سانتی‌گراد در CPU و 102.9 درجه سانتی‌گراد در GPU رسیده است. اپل اکنون سه نسل است که از یک هیت‌سینک نازک برای کمک به انتقال گرما استفاده می‌کند، اما همانطور که بررسی‌های جدید نشان می‌دهد، این هیت‌سنک نقص‌هایی نیز دارد. در حالت بسته، هیت‌سینک مک‌بوک ایر جدید نمی‌تواند گرما را درست انتقال دهد و مسلماً عملکرد لپ‌تاپ نیز پایین می‌آید.

البته اپل در مدل جدید مک‌بوک، تغییرات مفیدی نیز اعمال کرده است که نسبت به مدل M2 پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌شود. یکی از مشکلاتی که در مدل پایه مک‌بوک ایر M2 وجود داشت، سرعت ذخیره‌سازی در حافظه SSD بود. حالا اپل در مدل 256 گیگابایتی مک‌بوک ایر M3 از دو تراشه ذخیره‌سازی 128 گیگابایتی استفاده می‌کند تا سرعت خواندن و نوشتن در آن افزایش یابد.



منبع